مقالات

کاربردهای مختلف بالابر فروشگاهی

یکی از مهمترین تجهیزات و لوازم در فروشگاه‌های بزرگ و چند طبقه که وجود آن سبب تسریع در روند کارها می‌شود، بالابر فروشگاهی می‌باشد. با توجه به اینکه این نوع بالابرها تنوع زیادی دارند؛ مشتریان گرامی می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه خود و محلی که قصد بالابر در آنجا را دارند، گزینه مورد نظرشان را سفارش دهند. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به کاربردهای مختلف بالابر فروشگاهی صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعاتی در این زمینه، لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

بالابر فروشگاهی چیست؟

بالابر فروشگاهی چیست؟

دستگاهی است که به کمک آن می‌توان تجهیزات لوازم و افراد را در فروشگاه‌های بزرگ و چند طبقه جابجا کرد. معمولاً صاحبان فروشگاه‌های بزرگ، هایپرمارکت‌ها، مغازه‌های فروش انواع کالا مانند لوازم خانگی، پوشاک و… از این بالابرها استفاده می‌کنند؛ چرا که مزیت‌های زیادی دارند. به عنوان مثال به راحتی می‌توان آنها را نصب و راه‌اندازی نمود. این وسیله هنگام حرکت کاملاً روان و بی‌صدا کار می‌کند. ضمناً ضریب اطمینان بالای این بالابرها شده است محبوبیت آنها نزد مصرف کنندگان بیشتر شود. بالابرهای فروشگاهی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که بسته به نیاز فروشگاه، قابل سفارش و خریداری می‌باشد.

کاربردهای مختلف بالابر فروشگاهی

کاربردهای مختلف بالابر فروشگاهی

این مدل بالابرها در فضاهای مختلفی کاربرد دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • فروشگاه‌های مواد غذایی: مواد غذایی فاسد شدنی و تعداد بارهایی که در طول یک روز به فروشگاه وارد می‌شود، زیاد است. حال تصور کنید که اگر این بارها به وسیله کارکنان فروشگاه حمل و نقل شود، چقدر بی‌نظمی و به هم ریختگی به وجود می‌آید؛ حتی ممکن است میزان حوادث حین کار افزایش پیدا کند. پس وجود بالابر فروشگاهی در این فضا کاربرد زیادی دارد و به کمک آن می‌توان بارها را به انبار یا فریزرهای فروشگاه منتقل کرد.
  • رستوران‌ها: در رستوران‌های بزرگ و چند طبقه که نیاز به حمل و جابجایی بار در طبقات مختلف وجود دارد، حضور یک بالابر فروشگاهی می‌تواند ضمن بالابردن سرعت در کارها، میزان ایمنی حین کار را نیز افزایش دهد؛ در نتیجه دیگر کارکنان رستوران و گارسون‌ها برای تردد در طبقات رستوران، نیازی به رفت و آمد از پله‌ها ندارند.
  • کتابفروشی‌ها: جابجا کردن کتاب‌ها در کتابفروش‌های بزرگ از طریق راه پله کار سختی است؛ حتی ممکن است در حین کار حوادثی نیز برای کارکنان رخ دهد. لذا با وجود یک بالابر فروشگاهی به راحتی می‌توان ضمن ایجاد نظم در کتابفروشی، میزان ایمنی کارکنان را نیز افزایش داد. پس یکی از کاربردهای بالابر فروشگاهی در کتابفروشی‌ها، خصوصاً کتابفروشی‌های بزرگ و چند طبقه است.
  • پاساژها: وجود یک بالابر فروشگاهی در پاساژهای بزرگ و چند طبقه می‌تواند کارایی زیادی داشته باشد. اگرچه چنین پاساژ‌هایی اغلب آسانسور نیز دارند؛ اما بیشتر از آسانسور جهت جابجایی افراد استفاده خواهد شد و به علت شلوغی، امکان جابجایی اجناس کمتر وجود دارد. پس می‌توان در پاساژها با نصب یک بالابر فروشگاهی مناسب، همه مشکلات مربوط به حمل و نقل اجناس و بارهای سنگین بین طبقات را برطرف نمود‌.
  • فروشگاه‌های پوشاک و لوازم خانگی: معمولاً در چنین فروشگاه‌هایی انبارهای بزرگی وجود دارد که باید یا بارها را از آنجا به داخل فروشگاه منتقل کرد و یا از داخل فروشگاه به انبار برد؛ لذا انجام این کار توسط نیروی انسانی قطعاً سخت و زمان‌بر است. از طرفی ممکن است به دلیل سنگین بودن بارها نیز مشکلاتی به وجود آید؛ لذا در فروشگاه‌های لوازم خانگی و پوشاک از بالابرهای فروشگاهی استفاده می‌کنند.

علاوه بر تمام موارد گفته شده وجود بالابر فروشگاهی در چنین مکان‌هایی، خصوصاً اگر آسانسور وجود نداشته باشد؛ رفت و آمد افراد معلول و ناتوان و یا سالخورده را نیز آسان‌تر کرده و آنان می‌توانند به راحتی به این فضاها دسترسی پیدا کرده و با استفاده از بالابر فروشگاهی بدون کمک دیگران و به راحتی، به طبقات مختلف ساختمان بروند.

مزیت‌ها و ویژگی‌های بالابر فروشگاهی

-ایجاد نظم و سیستم یکپارچه: همانطور که می‌دانید بالابرهای فروشگاهی باعث می‌شوند که شما بتوانید فرایند حمل و نقل مواد را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در نتیجه وضعیت فروشگاه مرتب و به سامان نشان داده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که سیستم یکپارچه و منظمی برای جابجایی و انتقال بارها و بسته‌های فروشگاه بین طبقات وجود داشته باشد.

-بالارفتن سطح ایمنی کار: متاسفانه در بعضی از فروشگاه‌ها بارهایی را که کارگران حمل می‌کنند؛ انقدر سنگین است که به کمر و ستون فقرات آنها آسیب‌های جدی وارد می‌کند. علاوه اینکه اگر بخواهند چنین بسته‌هایی را در چند طبقه حمل و نقل کنند، میزان صدمه و آسیب چند برابر خواهد شد. باید بدانید که گزارشاتی مبنی بر سقوط کارگران در حین حمل اشیا سنگین از پله‌های فروشگاه داده شده است. لذا با وجود بالابرهای فروشگاهی، سطح ایمنی حین کار برای کارکنان و کارگران فروشگاه بسیار بالا می‌رود؛ زیرا دیگر برای جابجا کردن لوازم سنگین نیازی به تردد از پله‌ها نیست و می‌توان وسیله مورد نظر را داخل بالابر گذاشت و آن را به طبقات بالا منتقل کرد.

-افزایش سرعت در کارها: بدیهی است که به کمک چنین تجهیزاتی جابجایی‌های در داخل فروشگاه و انبار آن  مدت زمان کوتاه‌تری صورت می‌پذیرد؛ در نتیجه در مصرف وقت و حتی انرژی نیز صرفه‌جویی می‌شود. در صورتی که کارگران برای حمل لوازم مربوط به فروشگاه انرژی زیادی را صرف نکنند؛ این مسئله سبب می‌شود تا بازدهی آنها برای کارهای دیگر مربوط به فروشگاه افزایش پیدا کند.

-منتقل کردن ایمن لوازم و وسایل فروشگاهی: اگرچه بحث ایمنی برای افراد و کارکنان مهم‌تر و چالش برانگیزتر از لوازم و تجهیزات است؛ اما به هر حال بارهایی که توسط کارکنان نیز جابجا می‌شود، از نظر اقتصادی دارای ارزش هستند و اگر در حین دچار سانحه شوند، خسارت‌های مالی زیادی گریبان‌گیر صاحب فروشگاه خواهد شد. پس اگر یک فروشگاه چند طبقه یا رستوران دارید؛ به فکر سفارش دادن یک بالابر فروشگاهی باشید تا به کمک آن بتوانید همه بارها و لوازم فروشگاه را در نهایت ایمنی و آسودگی جابه‌جا نموده و نگران آسیب دیدن آنها نباشید.

-کاهش سروصدای محیط: حتماً شما نیز چند کارگر فروشگاه را که مشغول حمل یک وسیله سنگین بوده‌اند را دیده‌اید. معمولاً در چنین شرایطی افراد سر و صدای زیادی می‌کنند؛ چرا که می‌خواهند به بهترین شکل ممکن آن محموله را جابجا نمایند. اگر در یک فروشگاه قرار باشد همه اشیا و لوازم از طریق راه پله به طبقات دیگر منتقل شود؛ صرف نظر از مسائل ایمنی و… باعث بی‌نظمی و سر و صدای زیادی در محیط خواهد شد. خصوصاً در فروشگاه‌هایی که تردد بیشتری دارند، این مسئله بسیار آزاردهنده است؛ لذا با بالابر فروشگاهی به راحتی می‌توان با کمترین میزان سر و صدا، وسایل و اشیا و حتی افراد را جابجا نمود.

مزیت‌ها و ویژگی‌های بالابر فروشگاهی

سخن آخر

شاید در گذشته برای بالا و پایین بردن یک کالا از طبقات مختلف فروشگاه، نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی بود. اما خوشبختانه امروزه با طراحی و تولید بالابرهای فروشگاهی میزان پیشبرد کارها افزایش پیدا کرده است و می‌توان از این تجهیزات به عنوان یک دستیار کمکی استفاده کرد. از طرفی با وجود این وسیله دیگر نیازی به هزینه‌های هنگفت برای افزایش نیروهای انسانی ندارید. لذا می‌توان وجود آن را نوعی سرمایه‌گذاری برای فروشگاه در نظر گرفت. بالابر فروشگاهی بسته به ظرفیت و محلی که در آن قرار خواهند گرفت، دارای تفاوت‌هایی می‌باشند. توصیه ما این است که برای خرید و نصب این محصولات به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید از کالای با کیفیت و مرغوب، نهایت بهره را ببرید. ما در این مقاله سعی کردیم راجع به کاربردهای مختلف بالابر فروشگاهی مطالبی را عنوان کنیم. امیدواریم از این نوشتار بهره کافی را برده باشید. از توجه و عنایت شما به این مقاله نهایت سپاس را داریم.

سوالات متداول

۱_قیمت بالابرهای فروشگاهی چقدر است؟

قیمت این تجهیزات بستگی به عوامل مختلفی مانند برند و شرکت سازنده، ظرفیت و ابعاد آن دارد به طور کلی بالابرهایی که توسط شرکت‌های معتبر ساخته می‌شوند؛ از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار بوده و طبیعتاً قیمت گران‌تری دارند.

۲_اجزای اصلی بالابر فروشگاهی کدام‌اند؟

این دستگاه از اجزای مختلفی مانند پاور یونیت، کفی بالابر، شیر برقی، شیر کنترل، دکل بالابر و… تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *