مقالات

فواید و ایرادات مختلف بالابر صنعتی متحرک و ثابت

امروزه از بالابرهای صنعتی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و سایر مکان‌های تولیدی استفاده زیادی می‌شود. این بالابرها را با توجه به ساختار مشخصات فنی و سایر متغیرها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. اما به طور کلی بالابرها را در دو دسته بالابر صنعتی ثابت و بالابر صنعتی متحرک قرار می‌دهیم که هر کدام فواید و ایرادات منحصر به فردی دارند. در این مقاله ما قصد داریم ضمن معرفی این دو نوع بالابر، راجع به فواید و ایرادات مختلف بالابر صنعتی متحرک و ثابت صحبت کنیم. پس لطفاً ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

یکی از انواع بالابرها بوده که جهت جابجایی بار بین طبقات مختلف ساختمان‌های تولیدی صنعتی، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، انبارها و… از آن بهره گرفته می‌شود. این نوع بالابرها همانطور که از نامشان پیداست به شکل ثابت‌اند و برای نصب و راه‌اندازی آنها فضای مشخصی به نام چاه بالابر مورد نیاز است. بالابرهای صنعتی ثابت متناسب با شرایط بهره‌برداری و نوعشان، ظرفیت حمل بارهای مختلفی را دارند. ساختار این نوع بالابرها نیز تقریباً مشابه یکدیگر است و تجهیزاتی از قبیل ریل‌های راهنما، تابلوی فرمان، تجهیزات ایمنی، مکانیکی، هیدرولیکی و الکتریکی و… در خود دارا می‌باشند.

بالابر صنعتی متحرک چیست؟

هنگام دسته‌بندی انواع بالابرها، منظور از متحرک بودن یعنی حرکت افقی بالابر. لذا بالابرهای افقی ضمن داشتن حرکت عمودی، به صورت افقی نیز جابجا خواهند شد؛ در نتیجه برای جابجایی بار در کارخانه‌های تولیدی مورد استفاده واقع می‌شوند؛ به عنوان مثال میز بالابر هیدرولیک جزو یکی از بالابرهای صنعتی متحرک می‌باشد که در برخی از کارخانه‌ها و فروشگاه‌های تولیدی از آن استفاده می‌کنند.

بالابر صنعتی متحرک چیست؟

فواید بالابر صنعتی ثابت

این مدل بالابرها کاربردهای زیادی دارند. از جمله اینکه می‌توانید در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی به کمک آنها، اشیا سنگین را در طبقات مختلف جابجا نموده و از نظر امنیتی مشکلی نداشته باشید. معمولاً در فروشگاه‌های بزرگ تولیدی نیز از بالابر صنعتی ثابت استفاده می‌کنند؛ زیرا در این فضاها باید بارهای سنگینی توسط کارکنان جابجا شود. در نتیجه با وجود این بالابرها هیچ مشکلی جهت جابجایی چنین اجناسی وجود ندارد. کاربرد دیگر آن در انبارهای نگهداری کالا و مواد اولیه می‌باشد. در چنین انبارهایی با استفاده از بالابرهای ثابت، انواع و اقسام مواد و وسایل را جابجا می‌کنند و از آنجایی که ضریب اطمینان این تجهیزات در حد بالایی است، بروز حوادث ناگوار بسیار کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که از بالابرهای صنعتی ثابت در صنایع نظامی و دفاعی استفاده‌های زیادی می‌شود. همچنین در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها از این تجهیزات بهره خواهند گرفت.

فواید بالابر صنعتی متحرک

به طور کلی هنگامی که شرایط و امکان نصب بالابر ثابت وجود نداشته باشد؛ به شکل موقتی یا متغیر، از بالابرهای صنعتی متحرک بهره می‌گیرند؛ به عنوان مثال در بعضی از کارگاه‌های ساختمانی که امکان نصب بالابر به شکل ثابت و فیکس وجود ندارد، از بالابرهای متحرک بهره می‌گیرند. کاربرد دیگر آن برای رفع مشکلات احتمالی پیش آمده در محدوده‌های شهری و یا بعضی از تعمیرات خیابانی است؛ مثل زمانی که تیر برق یک کوچه یا خیابان دچار مشکل می‌شود، از بالابر متحرک استفاده می‌کنند. ممکن است شما نیز با این موضوع برخورد کرده باشید که هنگام خراب شدن تیر چراغ برق در یک خیابان، معمولاً اداره برق خودرویی را که پشت آن یک اتاقک نفربر و یک بازوی هیدرولیکی نصب شده است، جهت تعمیرات و سرویس روانه خواهد کرد. می‌توانیم بگوییم رایج‌ترین کاربرد بالابر متحرک به چنین مسائلی مرتبط است. یکی دیگر از کاربردهای این تجهیزات در انبارهای صنعتی بزرگ که قفسه بندی شده‌اند، می‌باشد. در این انبارها کارگران به کمک بالابر متحرک، محموله‌ها را جاگذاری یا از قفسه‌ها برمی‌دارند. ضمناً در نمایشگاه‌های خودرو نیز جهت جابجایی خودروها می‌توان از بالابرهای متحرک کمک گرفت. به طور کلی بالابرهای متحرک کاربرد زیادی در صنایع تولیدی، کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و فروشگاه‌های چند طبقه دارند.

فواید بالابر صنعتی متحرک

ایرادات بالابرهای ثابت و متحرک

در کنار مزایای بی‌شماری که این تجهیزات دارند، شاید ایرادات و معایبشان زیاد به چشم نیاید. اما بد نیست بدانید که ایراد بالابر ثابت این است که سرعتش بالا نیست؛ در نتیجه برای جابجایی بارها، نسبت به آسانسور باید زمان بیشتری را صرف کنید. ایراد بالابرهای متحرک نیز این است که ظرفیت محدودی دارند و نمی‌توان از طریق آنها بارهای زیاد سنگین را جابجا نمود. اما باز هم تاکید می‌کنیم که با دلیل داشتن مزایا و فواید زیادی که دارند؛ استفاده از آنها در صنایع، خانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کاملاً مفید و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.

تاریخچه بالابرها

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید اولین بالابرها حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و در تمدن مصر باستان مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع مصریان جهت ساخت اهرام ثلاثه و جابجا کردن ابزار و سنگ‌های سنگین، از بالابر استفاده می‌کردند. طبق شواهد این بالابرها شامل طناب و قرقره‌های چوبی بود که معمولاً به دلیل نداشتن شرایط ایمنی لازم، کارگران هنگام کار با آن دچار حادثه می‌شدند و گاها جان خود را از دست می‌دادند. با گذشت زمان این محصول در کشورهای خاورمیانه و کشورهایی که اطراف مصر بودند، رونق پیدا کرد؛ به گونه‌ای که در کشور ما نیز برای ساخت تخت جمشید از آنها استفاده می‌کردند. بالابرها با گذشت زمان و پیشرفت علم و تکنولوژی، شکل پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری به خود گرفته و روز به روز از لحاظ ایمنی بهبود پیدا کردند. امروزه در صنایع مختلف از انواع و اقسام بالابرها استفاده می‌شود و مشاغل زیادی هستند که بدون وجود بالابرها، انجامشان تقریباً غیر ممکن است!

کلام آخر

بالابر را وسیله‌ای است که بتواند در سطوح و ارتفاعات مختلف جابجا شده و برای حمل اشیا و افراد مورد استفاده قرار بگیرد. بالابرهای صنعتی نیز از هر نوعی که باشند، کاربرد زیادی در انبارها، کارگاه‌ها، فروشگاه‌ها تولیدی و… دارند. این نوع بالابرها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند و معمولاً بسته به سفارش و نیاز مشتریان ساخته خواهند شد. در واقع نوع کاربردی که شما از بالابر صنعتی ثابت یا متحرک انتظار دارید؛ میزان ظرفیت، ابعاد، نوع سیستم محرکه و… آن را تعیین می‌کند. اگر تصمیم به خرید این نوع بالابرها را دارید؛ توصیه ما این است به شرکت‌های معتبر و موسسات شناخته شده مراجعه نمایید تا بابت مواردی مانند کیفیت نصب و راه‌اندازی ایمن، خاطری آسوده داشته باشید. ما در این مقاله راجع به کاربردهای مختلف بالابر صنعتی متحرک و ثابت صحبت کردیم. امیدواریم این مطالب برایتان مفید واقع شده باشد. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_قیمت بالابر صنعتی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این تجهیزات به عواملی مانند برند تولید کننده، کیفیت قطعات، ظرفیت جابجایی، نوع سیستم محرکه و… بستگی دارد.

۲_بالابرهای صنعتی ثابت و متحرک از چه اجزایی تشکیل شده‌اند؟

اصلی‌ترین اجزای این تجهیزات کفی کابین، مکانیزم بالابر و یک استراکچر می‌باشد.

۳_برای تعمیر و سرویس بالابر صنعتی ثابت و متحرک باید چه کار کنیم؟

توصیه می‌کنیم به صورت دوره‌ای و مرتب این تجهیزات را سرویس کنید. برای انجام این کار می‌توانید از شرکت‌هایی که خدمات نصب و سرویس آسانسور را انجام می‌دهند، کمک بگیرید.

۴_اصلی‌ترین مزایای بالابرهای ثابت کدام‌ند؟

این مدل بالابرها نصب آسان و سریعی دارند و در حین حرکت، بدون صدا و لرزش و کاملاً روان هستند. همچنین ساختارشان ساده و در عین حال پرقدرت بوده و می‌توانند با برق تک فاز شهری نیز کار خود را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *