مقالات

ساخت و اجرای انواع بالابر خانگی

در صورتی که فضای لازم را جهت نصب آسانسور در خانه خود ندارید و از جابجا شدن با راه‌پله بسیار خسته شده‌اید، می‌توانید با نصب بالابر خانگی این مشکل را حل کنید. بالابرهای خانگی طوری طراحی شده‌اند که ضمن زیباتر نشان دادن جلوه ساختمان شما، مکانی عالی برای جابجایی اجسام و افراد در بین طبقات ساختمان‌های قدیمی که آسانسور ندارند، می‌باشند. در صورتی که تاکنون در مورد این وسیله اطلاعات چندانی نداشته‌اید، تا انتهای مطلب با ما بمانید؛ زیرا ما می‌خواهیم در این مقاله راجع به بالابر خانگی توضیحات کاملی را ارائه دهیم.

بالابر خانگی چیست؟

بالابرهای خانگی که به آنها هوم لیفت نیز گفته می‌شود نوعی آسانسور کوچک خانگی محسوب می‌شوند که جهت جابجایی اجسام و افراد، بین مسیر۲طبقه تا حداکثر ۴ طبقه مورد استفاده واقع می‌شود. این محصولات سرعت و ظرفیت محدودی داشته و به همین دلیل می‌توانند با برق تک فاز شهری نیز عملکرد خود را حفظ کنند. کابین این بالابرها سبک و ساده بوده و تابلو فرمان آنها به اندازه آسانسور پیچیده نیست. اما از لحاظ امنیت، همه شرایطی که در آسانسورها رعایت می‌شود در بالابرهای خانگی نیز رعایت خواهد شد.

 

کاربرد بالابر خانگی

همانطور که گفتیم یکی از بهترین راه حل‌ها برای ساختمان‌های قدیمی یا فضاهایی که امکان نصب آسانسور در آنها وجود ندارد، راه‌اندازی بالابر خانگی می‌باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این تجهیزات عبارت‌اند از:

_در ساختمان‌های دو طبقه‌ای یا سه طبقه کاربرد دارد.

_در بناهایی که قدیمی هستند و قابلیت اجرای آسانسور را ندارند.

_در بعضی از ویلاهای دوبلکس و تریبلکس از بالابر خانگی استفاده می‌شود.

_در ساختمان‌های تجاری و اداری، در برخی از مواقع از بالابر خانگی بهره گرفته می‌شود.

_در فضای بین راه پله‌ها از بالابر خانگی استفاده می‌کنند.

_نهایتاً در فروشگاه‌های بزرگ که چند طبقه هستند یا دارای زیرزمین و انباری می‌باشند؛ از نوعی بالابر که با آن بالابر فروشگاهی می‌گویند، استفاده شده و از بالابر ویلچر نیز برای افراد کم توان بهره گرفته می‌شود.

بالابر خانگی چیست؟

اجزا و قطعات بالابر خانگی

این تجهیزات شامل قطعات مختلفی می‌باشند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

  • کابین بالابر خانگی: کابین‌های بالابر خانگی باید کاملاً پوشیده و مسقف باشد تا ایمنی لازم برای سرنشینان تامین گردد. همچنین هنگام ساخت کابین‌ها باید از متریال سبک استفاده شود تا وزن آن زیاد نگردد. ظاهر کابین بالابر خانگی نیز بهتر است با دکوراسیون داخلی ساختمان و سبک معماری کلی آن تناسب داشته باشد. ضمناً از تزیینات سبک در کابین بالابر استفاده کنید. گاهاً مشاهده شده است که برخی از افراد به عنوان کفپوش کابین از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌کنند که این کار اصلاً توصیه نمی‌شود.
  • درب بالابر: با توجه به طریقه راه‌اندازی و سلیقه مشتریان از درب‌های مختلف دستی نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک در هوم لیفت‌ها استفاده می‌شود. در برخی از بالابرها به دلیل سرعت کم، درب کابین حذف می‌شود که باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر درب کابین حذف شود، ایمنی دستگاه کاهش پیدا می‌کند.
  • تجهیزات الکتریکی بالابر خانگی: تجهیزات الکتریکی هوم لیفت‌ها تقریباً همان تجهیزات تخصصی است که در صنعت آسانسور استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال سنسورهای آهنربایی و سنسورهای کابین، میکروسوئیچ‌های طبقات، پانل‌های فرمان، جعبه ریزیون و… در زمره قطعات الکتریکی هوم لیفت‌ها قرار می‌گیرند. توصیه می‌کنیم به دلیل حساسیت بالای این مسئله سعی کنید از تولید کنندگان معتبر چنین قطعاتی را خریداری نمایید.
  • قطعات مکانیکی بالابر خانگی: قطعات مکانیکی نیز شامل سیم‌های بوکسل، براکت‌ها، کفشک‌ها، قلاب بوکسل، کرپی‌ها و سایر اتصالات می‌باشند. این قطعات نیز جزو بخش‌های مهم نصب و راه‌اندازی هوم لیفت هستند.
  • ریل‌های راهنما: اگر با بالابر خانگی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که کارسلینگ بالابر در مسیر معینی که ریل‌های راهنما قرار گرفته‌اند، حرکت خواهد کرد. در واقع طراحی این ریل‌ها به شکلی است که اجازه خروج از مسیر هدایت شده را به کابین بالابر نخواهد داد. در بالابرهای خانگی از ریل‌هایی که مقطع تی شکل داشته و استاندارد باشند، استفاده می‌شود. همچنین سایز این ریل‌ها نیز با توجه به نوع سیستم و ظرفیت وزنی انتخاب می‌شود.

اجزا و قطعات بالابر خانگی

تابلوی فرمان بالابر خانگی

وظیفه اصلی تابلو فرمان در بالابر خانگی، کنترل عملکردهای توقف اتوماتیک به شکل دقیق و کاملاً استاندارد می‌باشد. اگر تابلو فرمان به سیستم نجات اضطراری مجهز باشد؛ در هنگام شرایط اضطراری و قطع برق کابین تا سطح ایستگاه پایین می‌آید و مسافر می‌تواند پیاده شود.

در بالابرهای خانگی از چه سیستمی استفاده می‌شود؟

در این محصولات از سیستم‌های اسکرو یا وینچ که عملکرد چندان مناسبی ندارند، استفاده نمی‌شود؛ بلکه بهره‌گیری از سیستم هیدرولیک مزایای زیادی دارد. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های سیستم هیدرولیک شامل موارد زیر است:

_ایجاد سر و صدای کم و حرکت روان و نرم بدون وجود ضربه

_امکان نجات اضطراری در بالابرهای هیدرولیکی در زمان قطع برق بسیار بهتر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.

_عملکرد بالابرهای خانگی در چنین شرایطی بیشتری برای کاربر ایجاد خواهد کرد.

_جهت راه‌اندازی سیستم هیدرولیک هیچ نیازی به اجرای موتورخانه در بالای ساختمان نمی‌باشد.

_جهت تعیین محل نصب پاور یونیت بالابرهای هیدرولیکی یا همان تجهیزات مربوط به نیرو محرکه، انعطاف پذیری زیادی وجود خواهد داشت.

تابلوی فرمان بالابر خانگی

نحوه نصب بالابر خانگی

نصب این وسیله مانند سایر انواع بالابرهای صنعتی، فروشگاهی و… کاری کاملاً تخصصی می‌باشد که باید توسط افراد بسیار زبده که دانش فنی لازم در این زمینه را دارند، صورت پذیرد. مراحل نصب و راه اندازی بالابر خانگی غالباً در فضای نسبتاً کوچکی است و بنا به ارتفاع‌های متفاوتی صورت می‌پذیرد. ضمناً پیش از نصب تجهیزات، باید داربست کار گذاشته شود. در مرحله اول ریل‌ها را به فاصله یکسان و دقیق در طول مسیر نصب کرده و سپس جک هیدرولیک، کارسلینگ، درب‌ها و کابین به ترتیب نصب خواهند شد. پس از اینکه متخصصان قطعات مکانیکی را نصب کردند، نوبت به اجرای تابلو فرمان و قطعات الکتریکی می‌رسد. در نهایت نیز یک عملیات مورد بررسی قرار می‌گیرد تا جهت بهره‌برداری به مشتریان گرامی تحویل داده شود.

نحوه نصب بالابر خانگی

عوامل مهم در ساخت و طراحی بالابر خانگی

معمولا راه اندازی و نصب بالابر خانگی نسبت به آسانسور دارای محدودیت‌های بیشتری می‌باشد؛ چرا که به دلیل فضای کمتر، آزادی عمل جهت طراحی هوم لیفت یا بالابر خانگی وجود ندارد. در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره می‌کنیم:

  • -ظرفیت حمل بار: ظرفیت بالابرهای خانگی طبق تعداد نفرات تعیین می‌شود که در آن یک نفر را حدود ۱۰۰ کیلوگرم در نظر می‌گیرند و برای دو نفر عدد ۱۸۰ کیلوگرم به همین ترتیب برای سه نفر عدد ۲۲۵ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود.
  • -ابعاد بالابر خانگی: متخصصان ابعاد این نوع بالابر را با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان و فضای آن تعیین می‌کنند. ابعاد کابین بالابر باید طوری باشد که از مساحت مجاز، بیشتر نشود و همچنین این محدوده باید از خطر سوار شدن بیش از اندازه مسافر در بالابر خانگی جلوگیری نماید. نهایتاً ابعاد طبق ریل گذاری، نوع سیستم هیدرولیک و کابین بالابر خانگی مشخص می‌گردد.
  • -طول مسیر و جابجایی: فاصله مسیر حرکت بالابر خانگی از ایستگاه اول تا ایستگاه آخر محاسبه شده و تعداد طبقات و توقف و فاصله بین هر طبقه نیز در نظر گرفته می‌شود.
  • -سرعت بالابر خانگی: سرعت این تجهیزات حدوداً بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر بر ثانیه می‌باشد. اما برای حفظ حالت استاندارد و ایمن معمولاً از سرعت ۱۵ سانتی‌متر بر ثانیه استفاده خواهد شد. در بالابرهایی که درب کابین ندارند، سرعت‌های بالاتر از این حد بسیار خطرناک می‌باشد. ضمناً بیشتر دستگاه‌هایی که عملکردشان با برق تک فاز شهری است، توان موتور کمتری داشته و باید سرعتشان پایین‌تر باشد. لازم به ذکر است که با توجه به ساده بودن تابلوی فرمان و استفاده  شیر کنترل ساده تک سرعتی در سیستم بالابرهای خانگی، اگر قصد دارید بالابر خانگی شما سرعت بیشتری داشته باشد؛ باید تابلوی فرمان پیچیده‌تری را نصب کنید و از شیرهای کنترل دو سرعتی بهره بگیرید که البته هزینه نهایی آن بیشتر می‌شود.
  • -تعداد ایستگاه: بالابرهای خانگی بیشتر برای ساختمان‌های دو طبقه یا سه طبقه اجرا می‌شود. اگر قصد دارید برای ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بیشتر نیز از بالابر خانگی استفاده کنید؛ باید این مسئله را در نظر داشته باشید که سرعت آن بسیار پایین می‌باشد. لذا برای جاهایی که بیشتر از سه طبقه هستند، گزینه مناسبی نمی‌باشد.
  • -چاهک بالابر خانگی: چاهک یا پیت به قسمت پایینی بالابر خانگی که عمقش مساوی با فاصله عمودی کف ایستگاه اول تا پایین‌ترین مکان چاه است، گفته می‌شود؛ این قسمت را برای ایمنی سرویس کار و تجهیزات در نظر می‌گیرند. اگرچه ممکن است در برخی از بالابرها فرایند اجرا و نصب بدون چاله یا کم چاله انجام شود. اما پیشنهاد می‌کنیم هنگام نصب هوم لیفت یک چاهک استاندارد ایجاد نمایید.

عوامل مهم در ساخت و طراحی بالابر خانگی

علت اهمیت سرویس و نگهداری بالابر خانگی

از آنجایی که بالابرهای خانگی از قطعات مختلفی که هر کدام عملکرد خاصی را دارند، تشکیل شده است. به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای و منظم، سرویس و نگهداری مستمر گردند. البته این کار جهت حفظ عملکرد ایمن و استاندارد و کیفیت دستگاه نیز ضروری می‌باشد. سرویس و نگهداری بالابر خانگی باید توسط شرکت‌های معتبر و افراد متخصص که در زمینه بالابرها و آسانسورها فعالیت دارند، صورت پذیرد. در این سرویس‌های دوره‌ای قطعه‌های استاندارد دستگاه و سایر تجهیزات ایمنی، کنترل و بازبینی می‌گردد. در صورتی که هر کدام از این قطعات دارای مشکلی باشند؛ توسط تکنسین مربوطه برطرف می‌گردد. به این نکته توجه داشته که اگر سرویس‌های دوره‌ای تعمیر و نگهداری بالابرهای خانگی انجام نشود؛ ضمن اینکه ممکن است در آینده هزینه‌های مالی بیشتری را به شما تحمیل نماید این امکان وجود دارد که در اثر ایجاد حوادث ناگوار، صدمات جانی را نیز ایجاد کند. پس نسبت به این مسئله توجه لازم را داشته باشید.

 قیمت بالابر خانگی

با توجه به کارکرد و مزیت‌های این تجهیزات ممکن است این سوال برای شما باشد که با چه میزان هزینه‌ای می‌توان یک بالابر خانگی را تهیه کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم میزان هزینه یک بالابر خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال هزینه خرید قطعات مکانیکی و تجهیزات الکتریکی و تابلو فرمان و هزینه عملیات ساختمانی مورد نیاز هر کدام رقمی جداگانه دارند. از طرفی اجرای ریل کشی نیز هزینه دیگری را در بر دارد. نهایتاً نصب و راه‌اندازی دستگاه دارای هزینه جداگانه می‌باشد. عدد دقیق هر کدام از موارد زیر بستگی به شرایط نصب بالابر خانگی و شرکتی که روی راه‌اندازی و نصب با آن قرارداد بسته‌اید، دارد. در برخی از موارد نیز افراد علاقمند به استفاده از بالابرهای خانگی شیشه‌ای هستند. در چنین شرایطی هزینه‌های مربوط به ساخت و طراحی کابین و درب و پوشش شیشه‌ای داکت بالابر نیز به سایر هزینه‌ها اضافه می‌شود. پیشنهاد می‌دهیم قبل از نصب این دستگاه، نسبت به میزان هزینه دقیق آن اطلاعات لازم را به دست آورده و در صورت توان و تمایل آن را راه‌اندازی کنید.

کلام آخر

بالابرهای خانگی در واقع آسانسورهای کوچکی هستند که بر اساس نوع و ظرفیت دسته‌بندی می‌شوند. ما در این مقاله راجع به بالابر خانگی و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. در نهایت اگر شما با خواندن این مقاله به فکر نصب یک بالابر خانگی افتاده‌اید؛ توصیه می‌کنیم از شرکت‌های معتبر خریداری کنید تا ضمن حفظ استاندارد بودن و ایمنی محصول، بتوانید از خدمات پس از فروش و گارانتی آن نیز بهره بگیرید. امیدواریم از این مطلب نهایت بهره را برده باشید. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما سپاسگزاریم.

مشاوره رایگان گروه بیات

سوالات متداول

۱_آیا بالابر خانگی ایمن است؟

با توجه به اینکه بالابرهای خانگی مجهز به سیستم ترمز ایمنی می‌باشند؛ همچنین درب طبقات آن به قفل مجهز می‌باشد، از نظر ایمنی مشکلی نخواهند داشت.

۲_تفاوت آسانسور با بالابر خانگی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این دو دستگاه در ارتفاع جابجایی و ظرفیتشان است. بالابرهای خانگی ظرفیت کمتری نسبت به آسانسور دارند و ارتفاع جابجایی‌شان نسبت به آسانسورها کمتر می‌باشد.

۳_آیا بالابر خانگی با برق تک فاز کار می‌کند؟

بله، امکان کار کردن این دستگاه با برق تک فاز شهری ۲۲۰ ولت نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *