مقالات

کاربردهای مختلف بالابر صنعتی متحرک و ثابت

انسان‌ها از گذشته تاکنون همواره در تلاش بودند که از طرق مختلف، رفت و آمد و انجام کارهای خود را تسهیل ببخشند و روز به روز ابزار و تجهیزات پیشرفته‌تری روی کار آمد. با افزایش ساختمان‌های بلند و چند طبقه اهمیت تولید وسیله‌ای که بتواند به چنین ارتفاعی برسد، شدت گرفت و زمانی که شرکت‌های مختلف شروع به ساخت انواع بالابرها کردند، استقبال گسترده‌ای از آنها شد‌. بالابرها می‌توانند اجسام و افراد را در مکان‌های مختلف بالا و پایین کرده و به مکان مورد نظرشان برسانند؛ از این رو ساخت آنها بسیار افزایش داشته و همیشه امکانات جدیدی را به آن می‌افزایند. اما به دلیل تنوع بالای این محصولات، ممکن است افراد هنگام خرید و انتخاب این وسیله دچار سردرگمی شوند و در مورد چگونگی عملکرد هر کدام از آنها اطلاعی نداشته باشند. به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم در مورد کاربردهای مختلف بالابر صنعتی متحرک و ثابت صحبت کرده و نکات خوبی را برایتان عنوان کنیم. پس اگر شما نیز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه دارید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

بالابر صنعتی چیست؟

بالابر وسیله‌ای است که اشخاص و تجهیزات متفاوت را به ارتفاع‌های مختلف می‌فرستند. همچنین از این وسیله برای منتقل کردن افرادی که در ارتفاعات کار می‌کنند، استفاده خواهد شد. بالابرهای صنعتی از نوع بالابرهای باربر هستند که در یک مکان نصب شده و بارها را بین دو یا چند ایستگاه بین طبقات متفاوت در خانه‌ها، کارگاه‌ها و انبارها جابجا می‌کند. این وسیله انواع گوناگونی داشته که هر کدام به طور خاصی عمل می‌کنند و برای مکان مخصوص خود مناسب هستند و آنها را بر اساس مشخصات فنی و ساختاری می‌توان تقسیم نمود. معمولا بالابرها بر اساس تناسب با فضای محل نصب، مسافتی که باید حرکت کنند و نوع قطعات تعیین می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم در مورد بالابر صنعتی ثابت و متحرک بیشتر برایتان صحبت کنیم.

بالابر صنعتی چیست؟

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

بالابرهای ثابت انواعی از بالابرها هستند که می‌توانند وسایل و افراد را تا ارتفاع مشخصی، در یک مکان ثابت بالا و پایین کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های بالابر صنعتی، ثابت جک مورد استفاده در آنهاست. این محصول از نظر نحوه قرارگیری جک به سه دسته جک مستقیم از بغل، غیر مستقیم و مستقیم از زیر تقسیم می‌شود. برای استفاده و نصب بالابرهای صنعتی ثابت باید یک چاهک یا فضایی که از قبل پیش بینی کرده‌اید، برای جمع شدن جک در نظر داشته باشید.

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

انواع بالابر صنعتی ثابت از نظر ساختار

این وسیله از نظر ساختار به دو دسته تقسیم می‌شوند که برای کارکرد بهتر با آنها، لازم است با انواعشان آشنا شوید:

  • بالابر ثابت زنجیری و کابلی: نیروی مورد نیاز این نوع بالابرها از طریق یک موتور الکتریکی یا وینچ تامین می‌گردد. نحوه کارکرد این نوع بالابرها به این صورت است که کابل یا زنجیر متصل شده به خود بالابر، از طریق نیروی وینچ را بالا و پایین می‌شود. معمولا از این نوع بالابر در مکان‌های کم ارتفاع و برای اجسام سبک وزن بهره می‌گیرند؛ زیرا هم امنیت پایین‌تری دارد و هم اینکه ‌تواند وزن‌های بالا را تحمل نمی‌کند. بنابراین بهتر است به طور منظم از کارکرد صحیح این نوع بالابرها مطمئن شوید و آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • بالابر ثابت آکاردئونی: این مدل از بالابرها مانند قیچی یا آکاردئون، توسط جک هیدرولیکی باز شده و به ارتفاع مورد نیاز می‌رسد. این مدل از بالابرها ظرفیت زیادی برای جابه‌جایی اجسام و افراد دارد. همچنین بسیار پرقدرت بوده و وزن‌های بالا را تحمل می‌کند. از نظر ایمنی نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گرفته است.

انواع بالابر صنعتی ثابت از نظر ساختار

بالابر صنعتی ثابت چه کاربردی دارد؟

از این مدل بالابر می‌توان در کارخانه‌های بزرگ، کارگاه‌های تولیدی و سایر مکان‌های صنعتی استفاده نمود. بهره‌گیری از بالابر صنعتی ثابت مزیت‌های بسیاری دارد. اولین مورد نصب سریع و آسان آنهاست. مزیت بعدی در مورد آنها، حرکت بدون صدا، لرزش و به صورت کاملاً روان می‌باشد؛ به طوری که افراد بدون نگرانی می‌توانند در داخل آن جابجا شوند. به عنوان مثال استفاده از این وسیله برای کار کردن در سقف یک سوله کاربرد زیادی دارد. اما ممکن است در حین انجام کار برق قطع شود؛ در این هنگام بالابر می‌تواند به آرامی سکوی بالابر را پایین آورده تا فرد از آن خارج شده و امنیت او به خطر نیفتد. بالابر صنعتی ثابت هم می‌تواند از موتور تک فاز و هم از موتور سه فاز استفاده نماید که برای کارخانه‌های صنعتی به شدت حائز اهمیت است. در ضمن این محصول قابلیت جابجایی بالابر در نمونه‌های جک غیر مستقیم را نیز داشته و با ساختار پرقدرت خود، به شما اطمینان لازم را بابت انتقالی ایمن خواهد داد. همچنین از این وسیله می‌توانید برای نصب، راه‌اندازی یا حتی رنگ آمیزی در ارتفاع کارگاه‌های صنعتی بهره بگیرید.

بالابر صنعتی ثابت چه کاربردی دارد؟

بالابر صنعتی متحرک چیست و کاربرد آن

بالابر متحرک به صورت سیار عمل می‌کند و در یک جای ثابت نصب نمی‌شود. به عنوان مثال زمانی که یکی از تجهیزات در کارخانه‌ها و یا کارگاه‌ها دچار مشکل می‌شود، یک اتاقک نفربر به همراه بازوی هیدرولیکی نصب شده به همراه یک متخصص بالا رفته و تعمیرات لازم را انجام می‌دهد؛ بنابراین می‌توان گفت که از بالابر صنعتی متحرک بیشتر در این موارد استفاده می‌شود. در صورتی که امکان نصب بالابر ثابت وجود ندارد و افراد می‌خواهند کار به صورت موقتی و سریع انجام شود، از این وسیله بهره می‌گیرند. معمولا در کارهای ساختمانی نیز از بالابر متحرک استفاده می‌کنند؛ زیرا ظرف مدت زمان کوتاه، کار تمام شده و نیازی به نصب بالابر ثابت نیست. از طرفی در انبارهای صنعتی و بزرگ که قفسه‌بندی شده است؛ از این وسیله برای جابجایی محموله‌ها یا خالی کردن بار توسط کارگران استفاده می‌کنند. همچنین در نمایشگاه‌های خودرو برای جابجا کردن ماشین‌ها، برای تعمیرات خیابانی، مشکلات احتمالی محدوده شهری و رفع موانع از آن کمک می‌گیرند‌.

بالابر صنعتی متحرک چیست و کاربرد آن

هنگام خرید بالابر صنعتی ثابت و متحرک باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید این محصول باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. یکی از آنها این است که باید از تجهیزاتی که برای ایمنی بالابر لازم است، بازدید کرده و از بودنشان اطمینان داشته باشید. یک بالابر امن باید از ایست مکانیکی بالای دکل، سوئیچ‌های ایمنی، سیستم فرود اضطراری، محافظ دکل و نرده امگا استفاده کرده و آنها را جزو لوازم و تجهیزات خود قرار دهد تا افراد بتوانند وسایل مورد نیاز و یا خودشان را توسط این بالابر، با اطمینان خاطر جابجا کنند. نکته مهم بعدی این است که حتماً از برند و شرکت‌های معتبر خرید خود را انجام دهید. ضمناً شرکت مورد نظر موظف است متخصصانی جهت نصب بالابر را به محل اعزام کرده و از اتصال درست و صحیح آن مطمئن شوند و شما می‌توانید سوالات خود را از این متخصصان پرسیده و در مورد نحوه عملکرد وسیله اطلاعات کاملی کسب کنید. مورد بعدی قیمت این محصول است که به عواملی از جمله نحوه فعالیت دستگاه، هیدرولیک یا ساده بودن آن، مدل و طراحی و همینطور کاربرد مورد نظر شما بستگی دارد. بنابراین سعی کنید با مطابق با بودجه و نوع نیاز خود، محصولی با کیفیت را خریداری نمایید.

کلام آخر

بالابرهای صنعتی از مکانیزم‌های متفاوتی جهت حرکت و عملکرد خود بهره می‌گیرند؛ اما همگی در رفاه حال افراد و تسریع در انجام کارها نقش موثری دارند. از بالابر صنعتی ثابت و متحرک بیشتر در کارخانجات تولیدی جهت انجام کارهای متفرقه استفاده می‌شود که ما در این مطلب به توضیح تک تک آنها پرداختیم. امیدواریم این مطالب برایتان جالب توجه بوده باشد. در نهایت از صبر و شکیبایی شما عزیزان بسیار متشکریم.

سوالات متداول

۱_بالابر صنعتی متحرک چند نوع دارد؟

این وسیله شامل لیفتراک یا استاکر بوده که تا سه تن وزن را می‌تواند تحمل کند و تا ۴ متر بالا می‌رود. بالابر قائم که فقط به صورت عمودی جابجا شده و برای مشاغل مختلف کاربرد دارد. بالابر بوم لیفت که در جهت افقی و عمودی حرکت می‌کند و امکان دسترسی به نقاط کور را فراهم می‌آورد.

۲_قیمت بالابر صنعتی ثابت و متحرک چقدر است؟

این روزها با تغییرات نرخ ارز و وجود تورم نمی‌توان برای یک محصول قیمت دقیقی را بیان کرد؛ بالابرها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. برای کسب اطلاع دقیق از قیمت این محصول می‌توانید به فروشگاه‌های مربوطه سطح شهر مراجعه کرده یا از طریق سایت‌های اینترنتی، قیمت را جویا شوید. بهتر است بدانید در صورتی که این محصول را از برندهای خارجی انتخاب کنید؛ هزینه‌هایی مانند گمرک و حمل و نقل نیز به قیمت نهایی کالا افزوده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *