مقالات

بالابر صنعتی ثابت چه ویژگی‌هایی دارد؟

بالابرها دارای انواع مختلفی هستند که عبارت‌اند از: بالابر خودرو، بالابر صنعتی، بالابر فروشگاهی، بالابر خانگی و… در این میان بالابرهای صنعتی دارای دو نوع بالابر صنعتی ثابت و بالابر صنعتی متحرک می‌باشند. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به این مسئله صحبت کنیم که بالابر صنعتی ثابت چه ویژگی‌هایی دارد. پس لطفاً ما را تا پایان مطلب همراهی بفرمایید.

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

همانطور که گفتیم این محصول یکی از انواع بالابرها بوده که کاربردهای زیادی دارد. این نوع بالابر در مکان ثابتی نصب شده و وظیفه آن جابجا کردن بارها بین دو یا چند ایستگاه در ترازهای معین یا نامعین می‌باشد؛ به این معنا که اگر تراز‌ها مشخص شده باشند، درست مانند طبقات یک ساختمان، بار مورد نظر به آن ایستگاه منتقل می‌شوند. اما اگر محدوده جابجایی دقیقاً مشخص نشده باشد، کاربر به صورت متغیر متوقف شده و بارها را جابجا می‌کند. بالابرهای صنعتی کاربردهای زیادی دارند که در ادامه بیشتر راجع به ویژگی‌ها و کاربردهای آنها صحبت خواهیم کرد.

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

ویژگی های بالابر ثابت صنعتی

بالابرهای صنعتی یکی از انواع بالابرها برای جابجایی بار بین طبقات مختلف ساختمان‌های صنعتی نظیر کارگاه‌ها، سالن‌های تولیدی، کارخانه‌ها، انبارها و… است. این نوع بالابرها غیر متحرک بوده و در یک مکان معین به نام چاه بالابر، راه‌اندازی و نصب می‌شوند. نحوه طراحی بالابر صنعتی متناسب با نوع ساختمان و شرایط بهره‌برداری است. البته انواع مختلف این وسیله از نظر قطعات و تجهیزات مانند ریل‌های راهنما، تابلوی فرمان، تجهیزات کنترل و ایمنی و…، ساختار تقریباً مشابهی دارند.

کاربرد بالابر صنعتی ثابت

این محصول دارای کاربردهای مختلفی در صنایع می‌باشند که برخی از مهم‌ترین آنها شامل موارد زیراند:

  • ۱_از بالابرهای صنعتی ثابت در کارگاه‌های صنعتی و کارخانجات برای حمل بارها استفاده می‌شود.
  • ۲_یکی دیگر از کاربردهای این کالا در فروشگاه‌های بزرگ و انبارهای نگهداری کالا و مواد اولیه است.
  • ۳_در صنایع نظامی و دفاعی از بالابر صنعتی ثابت برای استفاده‌های مختلف بهره گرفته می‌شود.
  • ۴_در پالایشگاه‌ها و صنایع مربوط به نفت و گاز از بالابرهای صنعتی ثابت استفاده‌های زیادی می‌شود
  • و…

انواع بالابر ثابت صنعتی از نظر نوع جک

  • ۱_بالابر ثابت صنعتی با جک مستقیم: این نوع بالابرها از نظر قدرت در حد بالایی هستند و نصب آنها به فضای اختصاصی جهت جمع شدن بالابر در حالت بسته نیاز دارد که به این فضا چاه گفته می‌شود. برای نصب این نوع بالابرها نیازی به موتورخانه نیست؛ در نتیجه در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.
  • ۲_بالابر ثابت صنعتی با جک غیر مستقیم: این مدل بالابرها از نظر قدرتی مانند بالابرهای ثابت صنعتی با جک مستقیم نیستند و نسبت به آنها قدرت کمتری دارند. در واقع حرکت آنها تا نیمی از مسیر به وسیله جک هیدرولیک انجام می‌شود و از نصفه مسیر تا انتهای آن، به کمک کشش زنجیر یا کابل‌های دستگاه صورت می‌پذیرد. در صورتی که با محدودیت‌های مربوط به نصب بالابر صنعتی ثابت با جک مستقیم مواجه شدید، می‌توانید از این گزینه بهره ببرید.

انواع بالابر ثابت صنعتی از نظر نوع جک

اجزای اصلی بالابر صنعتی ثابت

ابن نوع بالابرها از اجزا و قطعات مختلفی ساخته شده‌اند که برخی از مهمترین آنها عبارت‌اند از:

  • _جک بالابر که یکی از اصلی‌ترین اجزای بالابر صنعتی است و دارای اشکال مختلف تلسکوپی، قیچی، اهرمی و… می‌باشد.
  • _الکتروموتور که این قطعه نیز از برق مستقیم یا منبع تغذیه، نیروی الکتریکی را گرفته و انرژی مورد نیاز دستگاه را با آن تامین می‌کند. معمولاً بالابرهای صنعتی ثابت با برق تک فاز شهری نیز کار می‌کنند.
  • _سیستم انتقال نیروی بالابرهای صنعتی ثابت که انواع مختلفی دارند؛ مثلاً سیستم انتقال نیروی هیدرولیکی، مکانیکی یا پنوماتیکی
  • _انواع سنسورها و میکروسوئیچ‌‌ها
  • _سیستم‌های نرم‌افزاری که مربوط به تنظیمات ایمنی و حرکتی بالابر صنعتی هستند.
  • _بخش‌های الکتریکی دستگاه مانند سیم‌کشی‌ها، کلیدها، پاور یونیت، مدار فرمان سوئیچ‌ها و…
  • _پلتفرم، سکو یا میز بالابر که این قطعه در واقع مکانیست که بار یا نیروی انسانی روی آن قرار گرفته و می‌تواند به شکل کابین یا یک کفی تنها به همراه محافظ باشد.

مزایا و فواید بالابر صنعتی ثابت

استفاده از این تجهیزات در تسهیل و تسریع جابجایی‌ها در طبقات مختلف و محیط‌های متفاوت صنعتی، مزایای زیادی را به همراه دارد که در این قسمت به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • -این وسیله هزینه نگهداری و تعمیر پایینی دارد؛ در نتیجه استفاده آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد.
  • -این محصول فضای کمی را اشغال می‌کنند؛ بنابراین می‌توان آن را در فضاهای مختلف نصب و راه‌اندازی نمود.
  • -راه‌اندازی و نصب این وسیله ثابت مستلزم صرف زمان زیادی نمی‌باشد. همچنین هزینه نصب آن نیز مناسب می‌باشد.
  • -بالابرهای صنعتی ثابت از نظر ایمنی در درجه بالایی قرار گرفتند و شما می‌توانید به راحتی بارها را با آنها جابجا نمایید.
  • -تحمل وزن این وسیله نسبتا بالاست و از این نظر هنگام استفاده آن در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، انبارها و… مشکلی نخواهید داشت.

مزایا و فواید بالابر صنعتی ثابت

ابعاد بالابر صنعتی ثابت

در مورد ابعاد این کالا بد نیست بدانید که این ابعاد با توجه به نوع کاربرد آنها و باری که باید تحمل کنند، معین می‌شود؛ به همین دلیل هنگام ساخت و طراحی، با ابعاد مختلفی تولید می‌شوند. معمولاً بالابرهای صنعتی ثابت به صورت کفی ساخته می‌شوند؛ در نتیجه نسبت به بالابرهای معمولی ابعاد بزرگ‌تری را دارا هستند. اما به صورت کلی طبق سفارش و نیاز مشتری و شرایط نصب، ابعاد بالابر صنعتی ثابت معین و مشخص می‌شود. در صورتی که برای مجموعه تولیدی یا صنعتی خود تصمیم به سفارش یک بالابر صنعتی ثابت دارید؛ می‌توانید فضای در دسترس را در نظر گرفته و مطابق با نیازی که دارید، سفارش خود را ثبت کنید.

قیمت بالابر صنعتی ثابت

عوامل مختلفی تعیین کننده قیمت این محصول هستند که از میان آنها برند و شرکت سازنده از همه مهمتر است؛ یعنی هر چقدر این وسیله را از برند معتبرتر و شناخته شده‌تری خریداری کنید، طبیعتاً باید مبلغ بیشتری را برای آن بپردازید. مورد بعدی که روی قیمت دستگاه تاثیر می‌گذارد، ابعاد دستگاه است؛ یعنی بالابرهای صنعتی با ابعاد بزرگتر، قیمت بیشتری را نیز دارند. در نهایت جنس قطعات استفاده شده در بالابر و کیفیت آنها، روی قیمت نهایی محصول تاثیر بسزایی می‌گذارد. البته ممکن است گاهی برخی از قطعات که برای ساخت بالابر صنعتی مورد استفاده واقع می‌شود، از کشورهای دیگر به ایران وارد شود که در این صورت قیمت نهایی دستگاه را کمی بالاتر می‌برد؛ زیرا این قطعات به دلیل مسائلی مانند هزینه‌های گمرکی، حمل و نقل و… قیمت بالاتری دارند. برای اینکه بتوانید یک بالابر صنعتی ثابت مناسب را برای محیط کارخانه یا کارگاه خریداری نمایید؛ توصیه می‌کنیم به شرکت‌های معتبر مراجعه کرده و پیش از ثبت سفارش و خرید، حتماً در رابطه با قیمت و هزینه توافقات لازم را انجام دهید.

کلام آخر

بالابر ثابت صنعتی یکی از انواع بالابرهاست که در تسهیل بسیاری از فرایندهای صنعتی نقش بسزایی دارد. به کمک این بالابرها می‌توان وسایل سنگین را با صرف کمترین انرژی و ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن، جابجا کرد. بالابر ثابت صنعتی در یک مکان مخصوص نصب می‌شود و به راحتی برای جابجا کردن افراد یا لوازم، مورد استفاده واقع می‌شود. در این مقاله ما راجع به ویژگی‌های بالابر صنعتی ثابت صحبت کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در نهایت از توجه شما نهایت سپاس را داریم.

قیمت بالابر صنعتی ثابت

سوالات متداول

۱_انواع بالابر ثابت صنعتی کدام است؟

این محصول در دو نوع بالابر ثابت هیدرولیکی و بالابر ثابت وینچی طراحی و تولید می‌شود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

۲_انواع بالابر صنعتی ثابت بر اساس نوع پاوریونیت کدام‌اند؟

  • ۱_بالابر صنعتی ثابت با پاور یونیت تک شیر
  • ۲_بالابر صنعتی ثابت با پاور یونیت دوشیر
  • ۳_بالابر صنعتی ثابت با پاور یونیت سه شیر
  • ۴_بالابر صنعتی ثابت با پاور یونیت چهارشیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *