مقالات

بالابر فروشگاهی چیست و چه کاربردی دارد ؟

از بالابرهای فروشگاهی جهت حمل بار بین طبقات فروشگاه و مغازه بهره گرفته می‌شود. مکانیزم عملکرد این نوع بالابرها تقریباً شبیه بالابرهای ساختمانی می‌باشد؛ با این تفاوت که ضریب اطمینان بالابر فروشگاهی بالاتر است. ضمناً هنگام ساخت بالابر فروشگاهی زیبایی و جلوه ظاهری آن حائز اهمیت می‌باشد. در مقاله امروز می‌خواهیم راجع به بالابر فروشگاهی صحبت کنیم و اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس لطفاً ما را تا انتها همراهی بفرمایید.

بالابر فروشگاهی چیست؟

بالابر فروشگاهی که به آن بالابر مغازه نیز گفته می‌شود؛ وسیله‌ای برای جابجایی بار بین طبقات مختلف فروشگاه است که به کمک یک سیستم هیدرولیکی یا کششی و قطعات مختلفی، طراحی و اجرا می‌شود. ضمناً این نوع بالابرها مطابق استانداردهای آسانسور ساخته شده‌اند و ضریب اطمینان بسیار بالایی دارند.

بالابر فروشگاهی چیست؟

کاربرد بالابر فروشگاهی چیست؟

از این وسیله جهت جابجایی مواد اولیه فروشگاه‌های پوشاک و انتقال و جابجایی مواد غذایی، ابزارآلات، کتاب، قطعات صنعتی، قطعات خودرو و… در فروشگاه‌ها انبارها و رستوران‌ها استفاده می‌شود. ضمناً جهت انتقال افراد در این مکان‌ها نیز از بالابر فروشگاهی بهره گرفته می‌شود. فقط نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در صورتی که قصد انتقال فرد را در فروشگاه و مغازه داشته باشید؛ باید از سیم بکسل‌های فوق العاده قوی که ضریب اطمینان بالایی دارند و موتور ترمزدار استفاده نمایید. کاربرد دیگر بالابر فروشگاهی در ساختمان‌های پله‌دار، برای جابجایی افراد سالمند، ناتوان و یا بیماران و معلولان می‌باشد.

کاربرد بالابر فروشگاهی چیست؟

مزیت‌های بالابرهای فروشگاهی

این تجهیزات ضمن کاربرد فراوان، مزیت‌های زیادی نیز دارند. همچنین علاوه بر فروشگاه‌ها و مغازه‌های تجاری در مدارس معلولین از این بالابر استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت این محصول این است که ابعاد کوچکی داشته و برای نصب، مکان زیادی را اشغال نمی‌کند. همچنین موتور بالابرهای فروشگاهی قدرت بالایی دارند و عملکردشان عالی است. از طرفی به دلیل سایز کوچکی که دارند، طراحی اکثر بالابرهای فروشگاهی منحصر به فرد و زیبا می‌باشد.

قطعات بالابر فروشگاهی

بالابرهای فروشگاهی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند که این قطعات باید با دقت بالایی تولید شود. در این قسمت ما می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین قطعات بالابر فروشگاهی را به شما عزیزان معرفی کنیم:

۱_کفی بالابر: این قطعه در ابعاد مختلفی ساخته می‌شود و معمولاً از جنس آلومینیوم، استیل و یا آهن می‌باشد. در واقع دوام و کیفیت کفی بالابر فروشگاهی به جنس آن بستگی دارد؛ یعنی هر چقدر کفی بالابر از جنس بهتری برخوردار باشد، طول عمر، مقاومت و کیفیت دستگاه افزایش پیدا می‌کند.

۲_پاور یونت: این قطعه دارای یک سیستم پیچیده است که به قطعات مختلفی تقسیم شده و هر کدام کارکرد مجزایی دارند.

۳_دکل بالابر فروشگاهی: بالابرهای فروشگاهی دارای دکل‌هایی هستند که به صورت عمودی حرکت کرده و وظیفه جابجایی افراد و بار را بر عهده دارند. در واقع دکل بالابر موظف است فشاری را که به کف بالابر وارد می‌شود را مدیریت نماید و از حرکت‌های نامتعادل جلوگیری کند.

۴_شیر کنترل: یکی دیگر از اجزای بالابر فروشگاهی، شیر کنترل بود که به فرد این امکان را می‌دهد تا با توجه به وزن بار، سرعت بالابر را تغییر دهد.

۵_شیر برقی: این قطعه نیز در حین پایین آمدن بالابر فروشگاهی مورد استفاده واقع می‌شود؛ زیرا در بالابرهای فروشگاهی برای پایین آمدن احتیاجی به روشن شدن موتور نیست. در نتیجه از شیر برقی به عنوان نیروی کمکی جهت پایین آمدن بهره گرفته می‌شود.

قطعات بالابر فروشگاهی

انواع بالابر فروشگاهی

بالابرهای فروشگاهی دارای انواع مختلفی هستند که مشتریان با توجه به سلیقه و نیاز مورد نظرشان از آنها استفاده می‌کنند. در این قسمت می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین انواع بالابرهای فروشگاهی آشنا سازیم:

  • بالابر فروشگاهی کفی: ساده‌ترین نوع بالابر مغازه‌ای یا بالابر فروشگاهی این مورد است که ساختار آن از دو ریل راهنما یک کفی و جک هیدرولیک تشکیل شده است. معمولاً جهت ایمنی بیشتر کفی بالابر در اضلاعی که بارگیری انجام نمی‌شود، حفاظ دارد.
  • بالابر فروشگاهی کابین‌دار: این نوع بالابرها جهت ایمنی و اطمینان خاطر بیشتر به کابین و درب مجهز شده‌اند و تقریباً شبیه به بالابرهای خانگی هستند. همچنین می‌توان کابین را متناسب با دکوراسیون ساختمانی و شرایط کاری ساخت درب‌های طبقات آن نیز از نوع آسانسوری بوده و قفل ایمنی دارند؛ در نتیجه هنگامی که کابین در ایستگاه متوقف شده، درب آن باز نمی‌شود. طراحی درب نیز بسته به سلیقه مشتریان در انواع لوکس، شیشه‌ای، کلاسیک و… می‌تواند باشد.
  • بالابر فروشگاه تک فاز و سه فاز: برای فروشگاه‌های معمولی که در آن بارهای زیاد سنگینی جابجا نمی‌شود؛ معمولا از بالابرهایی که ظرفیت و سرعت کمی دارند، بهره گرفته می‌شود. معمولاً در این نوع بالابرها الکتروموتور توانی بین ۱ تا ۳ اسب دارد؛ به همین دلیل در این نوع بالابرها هم می‌توان از موتورهای تک فاز استفاده کرد و هم از موتورهای سه فاز. اما در فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپر مارکت‌ها، بارهای سنگین‌تری جابجا می‌شود؛ در نتیجه نیازمند برق سه فاز بوده تا بتواند کار خود را انجام دهد.
  • بالابر مغازه جک غیر مستقیم: اکثر بالابرهای کفی که ظرفیت و ابعاد مناسبی دارند و در فروشگاه‌ها نصب می‌شوند، به کمک یک جک غیر مستقیم کار خود را انجام می‌دهند. در واقع عملکرد جک‌های غیرمستقیم به گونه‌ای است که از طریق فلکه و سیم بکسل یا چرخ زنجیر و زنجیر، نسبت حرکت یک به دو را به وجود می‌آورند.
  • بالابر فروشگاه جک تلسکوپی: بعضی از مدل‌های بالابر فروشگاهی از جک‌های که ساختار تلسکوپی دارند جهت جا دادن جک در کنار کفی پرهیز از نصب آن در زیر بالابر استفاده می‌کنند. البته این نوع جک‌ها قیمت فوق العاده بالایی دارند.
  • بالابر فروشگاه هیدرولیکی با شیر بلوک بالابری: یکی از پارامترهای مهم در سیستم بالابرهای فروشگاهی نوع سیستم محرکه و پاور یونیت می‌باشد که معمولاً در بالابرهای ساده از شیرهای کنترل تک بوبین استفاده می‌کنند که در بازار آن را شیر بلوک بالابری می‌نامند. این نوع بلوک‌ها عملکرد ساده‌ای داشته و پ‌های دنده‌ای و موتورهای خشک ترکیب شده و در پاور یونیت قرار می‌گیرند. اگرچه برای جابجایی بار مناسب است؛ اما از نظر کیفیت و ایمنی، عملکرد چندان مناسبی ندارند.+

انواع بالابر فروشگاهی

اجزای مختلف بالابر فروشگاهی

اجزای این نوع بالابرها از سه بخش قطعات هیدرولیکی، قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی تشکیل شده است که قطعات هیدرولیکی شامل روغن، شیلنگ، موتور، بالابر فروشگاه، شیر کنترل، پمپ هیدرولیک، پاورپک، جک هیدرولیک، شیر ایمنی و… است. همچنین قطعات مکانیکی بالابر فروشگاهی عبارت‌اند از: کفشک، راهنما، پایه جک، قاب فلکه، بست بکسل، سیم بکسل، پشت بند، ریل راهنما، براکت، لقمه قلاب، بکسل فلکه، پاراشوت، استراکچر، کارسلینگ، بست‌های جک و همه متعلقات مکانیکی. نهایتاً قطعات الکتریکی یک بالابر فروشگاهی شامل مواردی از قبیل: جعبه تقسیم، میکروسوئیچ، قطعات سنسور مگنت، تراولینگ، کابل قدرت، گلندها و اتصالات، کابل فرمان، چشم الکتریکی، تابلو فرمان، شاسی فرمان و… می‌باشد.

انواع سیستم محرکه بالابر فروشگاهی

این نوع بالابرها معمولاً با دو نوع سیستم محرکه هیدرولیکی و وینچی اجرا خواهند شد. البته مکانیزم‌های مختلف دیگری نیز برای اجرای بالابرهای وجود دارند که زیاد رایج نیستند. اما سیستم محرکه هیدرولیکی و سیستم محرکه وینچی رایج‌ترین انواع سیستم محرکه بالابر فروشگاهی محسوب می‌شوند. در روش وینچی بالابر به کمک گیربکس موتور و درام عملکرد خود را انجام می‌دهد. اما ایراد این سیستم سر و صدای بالا و ایمنی پایین می‌باشد. در سیستم‌های هیدرولیکی کیفیت عملکرد بسیار بالا می‌باشد و ضریب اطمینان دستگاه نیز زیاد است.

 

انواع سیستم محرکه بالابر فروشگاهی

تعمیر و نگهداری بالابر فروشگاهی

_در سیستم‌های سیم بکسلی همیشه باید سیم بکسل مورد بررسی واقع شود و نباید دچار شکستگی و تاب خوردگی شده باشد؛ زیرا استفاده از چنین سیم بکسل‌هایی شدیداً خطرساز می‌باشد.

_دقت کنید که ریل‌های مورد استفاده در بالابر فروشگاهی نباید دچار اکسیداسیون و زنگ زدگی شده باشند. این مسئله نیز ممکن است باعث ایجاد مشکل گردد. بهتر است از ریل‌های کشش سرد در طراحی و تولید این نوع بالابرها استفاده گردد.

_از ایجاد نوسانات برق به وسیله ترانس‌های محافظ در بالابرهای فروشگاهی پیشگیری شود.

_هنگام کار با بالابر فروشگاهی، به رعایت وزن بارگیری توجه ویژه گردد؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است حوادث ناگواری پیش بیاید.

_اگر بالابر فروشگاهی به شکل بدون حفاظ ساخته شده باشد، افراد نباید زیر آن بایستند؛ چون بسیار خطرناک است

_در نهایت برای پیشگیری از مشکلات مربوط به بالابر فروشگاهی، بهتر است سالی دو بار توسط یک سرویس کار مجرب سرویس شود.

طراحی و نصب بالابر فروشگاهی

مرحله طراحی قبل از نصب شروع می‌شود و تا انتخاب پروژه ادامه پیدا می‌کند. در واقع طراحی این تجهیزات یک فرایند مستمر می‌باشد و ممکن است بسیاری از جزئیات آن در حین تکمیل پروژه انجام شود. به طور کلی در فاز طراحی بالابر فروشگاهی به موارد زیر توجه می‌شود:

-تعیین ظرفیت بالابر

-نوع و مدل سیستم محرکه

-ابعاد مفید کفی

-جهت ورود و خروج بار به بالابر فروشگاهی

-طول مسیر

-ارتفاع چاهک

-نحوه ریل گذاری

-نوع و عملکرد تابلوی فرمان

-نحوه فونداسیون و پلیت گذاری

-مشخص کردن ولتاژ و جریان برق بالابر

-ابعاد فوت پرینت کل دستگاه

-تعداد ایستگاه کاری

-ارتفاع بالاسری و ارتفاع کل

-نوع پاور یونیت یا موتور گیربکس و نوع آهن کشی

پس از طراحی, وارد فاز نصب بالابر فروشگاهی خواهیم شد که این کار نیز یک کار کاملاً تخصصی بوده و بهتر است توسط تکنسین‌های مجرب انجام شود. توصیه می‌کنیم برای نصب بالابرهای فروشگاهی به شرکت‌های بسیار معتبر مراجعه نمایید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است خسارات مالی و جانی به شما تحمیل گردد.

طراحی و نصب بالابر فروشگاهی

قیمت بالابر فروشگاهی

عوامل مهمی در میزان هزینه و قیمت بالابر فروشگاهی تاثیر می‌گذارد. توصیه ما این است که پیش از سفارش و خرید این نوع بالابرها از فروشگاه مورد نظرتان راجع به قیمت، هزینه نصب و راه‌اندازی اطلاعات کامل را کسب کرده و در صورت تمایل خرید خود را انجام دهید. اما بد نیست ایینجا به بعضی از مهم‌ترین عواملی که در قیمت بالابرهای فروشگاهی تاثیر می‌گذارند، اشاره کنیم. با داشتن اطلاعات و شناختن این عوامل می‌توانید خرید موفق‌تری داشته باشید:

_تعداد توقف و ارتفاع جابجایی

_نوع ریل و ظرفیت مفید بالابر

_برند و نوع پاور یونیت و نوع کفشک‌ها

_برند و نوع الکتروموتور پمپ و کیفیت ساخت و مدل جک هیدرولیک و سایر قطعات مربوط به آن

_برند شیر ایمنی ترکیدگی و مدل و کیفیت آن

_میزان سطح کیفیت پوشش مخزن روغن و شلنگ‌های هیدرولیک و نوع روغن مورد استفاده در بالابر

_برند و مدل شیرهای کنترل شاسی‌های فرمان، میکروسوئیچ‌ها و…

_میزان کیفیت تابلوی فرمان و لوازم مربوط به آن مانند کنتاکتورها

_جزئیات مربوط به نصب و دقت عمل تکنسین‌ها در راه‌اندازی و همچنین شرکتی که محصول را از آن خریداری کرده‌اید و عهده‌دار نصب بالابر شده‌اند.

مشاوره رایگان گروه بیات

کلام آخر

در این مطلب ما سعی کردیم راجع به بالابر فروشگاهی، مطالب جامعی را به شما عزیزان ارائه دهیم. مهم‌ترین توصیه‌ای که داریم این است که اگر قصد نصب بالابر فروشگاهی را دارید، حتماً به شرکت‌هایی که در این زمینه دانش فنی داشته و معتبر می‌باشند؛ مراجعه کرده و هنگام انتخاب قطعات و لوازم مربوط به دستگاه به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکنید و از مرغوب‌ترین‌ها و بهترین‌ها استفاده کنید تا نهایتاً یک دستگاه مناسب، با عملکرد عالی و ایمنی بالا داشته باشید. امیدواریم از این نوشتار بهره کافی را برده باشید. از اینکه تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_ظرفیت بالابر فروشگاهی چقدر است؟

در صورتی که از برق سه فاز استفاده کنید، محدودیتی در ظرفیت بالابر وجود ندارد؛ اما هنگام استفاده از برق‌های تک فاز، ظرفیت بالابر عددی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم است

۲_آیا در بالابرهای فروشگاهی احتمال سقوط وجود دارد؟

معمولاً بالابرهای فروشگاهی دارای ضریب اطمینان و ایمنی بسیار بالایی هستند و موارد معدودی از سقوط افراد و اشیا در این نوع بالابرها گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *