مقالات

مشاوره رایگان خرید بالابر صنعتی + دریافت قیمت

بالابرهای صنعتی تجهیزاتی هستند که برای جابه‌جایی بار و کاربران در مکان‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این نوع بالابرها ابعاد و انواع مختلفی دارند و معمولاً با سیستم‌های هیدرولیک و محرکه کششی کار می‌کنند. از بالابرهای صنعتی می‌توان در مکان‌هایی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها فروشگاه‌های بزرگ و چند طبقه و انبار کالاهای متنوع استفاده کرد. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به بالابر صنعتی صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. پس لطفاً تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

بالابر صنعتی چیست؟

بالابرهای صنعتی جزو تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف جهت جابجایی و حمل بارهای سنگین مورد استفاده واقع می‌شود. این بالابرها که معمولاً در محیط‌هایی مانند کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، انبارها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود دارای انواع مختلف با ظرفیت‌های متفاوتی هستند. به کمک این تجهیزات امکان دسترسی به نقاط ارتفاع زیاد وجود دارد و جهت سرعت بخشیدن به کارها امروزه در صنایع مختلف، از انواع بالابر صنعتی بهره گرفته می‌شود. به کمک این تجهیزات از میزان هزینه و تلف شدن وقت و انرژی پیشگیری می‌‌شود؛ چرا که معمولاً انواع بالابرهای صنعتی، میزان مصرف انرژی پایینی دارند و قدرت ایمنی آنها بالاست. بالابرهای صنعتی را بر اساس استانداردهای بین المللی، خواست و نیاز مشتریان گرامی می‌سازند.

بالابر صنعتی چیست؟

انواع بالابر صنعتی

این تجهیزات را از نظر سیستم محرکه، شکل ظاهری و ساختار کلی به چند نوع تقسیم می‌کنند و در اینجا می‌خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم:

  • بالابر صنعتی برقی: عملکرد این نوع بالابرها توسط یک وینچ که وظیفه آن انتقال حرکت به کابین توسط طناب‌های متصل شده است، صورت می‌پذیرد. در قسمت بالای بالابر صنعتی برقی یک اینورتر نصب شده است که شرایط سوار شدن به آن و حمل بار را به طور کامل تنظیم می‌کند.
  • بالابر صنعتی هیدرولیکی: این نوع بالابرها در فضاهای مختلفی مانند انبارها، فروشگاه‌ها و حتی منازل نیز مورد استفاده واقع می‌شود. برخی از افراد این بالابر را با نام ویلچربر نیز می‌شناسند که توانایی تحمل وزن زیادی را دارد. بالابرهای صنعتی هیدرولیکی مزایای زیادی دارند از جمله اینکه میزان خرابی آنها کم بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. همچنین امنیتشان بسیار بالاست و در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار می‌باشند.
  • بالابر صنعتی آکاردئونی: این مدل بالابرها ظرفیت فوق العاده بالایی داشته و توانایی حمل بارهای سنگین را دارند؛ چرا که جهت تامین نیرو محرکه آنها از موتورهای دیزلی استفاده می‌شود. این بالابرهای صنعتی از سازه‌های محکم و فولادی ساخته شده‌اند.
  • بالابر صنعتی متحرک: از بالابرهای صنعتی متحرک برای زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید تا ارتفاع معینی از یک مکان را دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید به منطقه خاصی از یک سوله دسترسی پیدا کنید، از بالابرهای صنعتی متحرک استفاده می‌کنید.
  • بالابرهای صنعتی ثابت: این نوع بالابرها برای حمل کاربران یا کالاها تا ارتفاع معینی استفاده شده و معمولاً در فروشگاه‌های بزرگ و اماکن صنعتی و تولیدی از آن بهره می‌گیرند. این بالابرها قدرت و ایمنی زیادی داشته و ظرفیتشان بسیار بالاست.
  • بالابر صنعتی کششی: این بالابرها همانطور که از نامشان پیداست، با استفاده از نیروی کششی که از الکتروموتور تامین می‌گردد، کار خود را انجام می‌دهند. از این بالابرها برای زمانی که می‌خواهید جسمی را بالا ببرید استفاده می‌شود. بالابر صنعتی کششی جهت حفظ تعادل، از وزنه‌های تعادل استفاده می‌کند.
  • بالابرهای صنعتی تلسکوپی یا مفصلی: در این نوع بالابرها از دو بازو استفاده می‌شود که یکی مانند مفصل عمل کرده و دیگری مانند حرکت تلسکوپ کار می‌کند. این نوع بالابرها تا ارتفاع ۴۵ متر نیز قدرت جابجایی و مانور دارند و امکان حرکت افقی را برای کاربر فراهم می‌سازند.
  • بالابرهای عنکبوتی: این مدل بالابرهای صنعتی که جزو سیستم‌های پرکاربرد در صنایع محسوب می‌شوند؛ بسیار منعطف بوده و از موانع مختلفی عبور می‌کنند. در شرایط‌های خاص و متفاوت از بالابرهای عنکبوتی استفاده می‌شود.
  • بالابرهای قابل یدک: از این نوع بالابرها برای سطوحی که ناهموار است، برای حمل نفرات و بارها استفاده می‌کنند. تا جاهایی که ارتفاع آنها تا ۲۲ متر می‌رسد نیز از بالابرهای قابل یدک بهره گرفته می‌شود.
  • بالابر تجهیزات صنعتی: همانطور که از نامشان پیداست این نوع بالابرها در کارخانه‌ها و سایر مکان‌های تولیدی و صنعتی جهت جابجایی تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، مورد استفاده واقع می‌شود. ابعاد و ظرفیت بالابر تجهیزات صنعتی فوق العاده زیاد است تا بتواند تجهیزات و دستگاه‌هایی که وزن و حجم بالایی دارند را حمل کند.

انواع بالابر صنعتی

کاربردهای بالابر صنعتی

این محصولات کاربردهای مختلفی را دارند که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • _جابجایی کالاها در انبار: یکی از کاربردهای مهم بالابرهای صنعتی جابه‌جا کردن کالاها در انبار کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها می‌باشد. از آنجایی که  کالاها در حجم‌های بسیار بالا تولید می‌شوند، لذا کیفیت و عملکرد صحیح بالابر صنعتی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بالابرهای صنعتی که برای جابجایی کالا در انبارها مورد استفاده واقع می‌شوند؛ معمولاً از نوع هیدرولیکی هستند که عمر بالایی داشته و قطعات آنها بسیار محکم است و توانایی تحمل وزن‌های زیاد را نیز دارند. این بالابرها به صورت مداوم مورد استفاده واقع می‌شوند.
  • _ساختمان سازی: بالابر صنعتی در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و با وجود آن به راحتی می‌توان مصالح سنگین از قبیل گچ، بتن، تیرآهن و… را جابجا نمود. در صنعت ساختمان سازی از بالابرهای بوم دار تلسکوپی و مفصلی بهره گرفته می‌شود. هنگام کار با بالابر صنعتی در ساختمان سازی مهارت کاربر اهمیت زیادی دارد تا از بروز حوادث احتمالی پیشگیری گردد.
  • _شستشو و نظافت پنجره‌ها: در برج‌ها و ساختمان‌های بسیار بلند و چند طبقه جهت شستشو و نظافت پنجره‌ها از بالابرهای صنعتی استفاده می‌شود که در آن کارگران تا ارتفاع مورد نظر حمل شده و کار خود را انجام می‌دهند. برای این کار معمولا از بالابرهای تلسکوپی استفاده می‌شود که ظرفیت یک یا دو نفر را نیز دارد.
  • _کارهای باغبانی: جالب است بدانید که در باغ‌های میوه که کار چیدن میوه‌ها از درختان بلند دشوار می‌شود؛ با استفاده از بالابرهای صنعتی این کار به راحتی انجام می‌شود. همچنین داشتن برگ‌های اضافی و سمپاشی نیز از جمله کارهایی است که می‌توان با بالابر صنعتی آن را انجام داد.
  • _نورپردازی: در استادیوم‌ها و ورزشگاه‌ها برای به کار بردن تجهیزات روشنایی، از بالابرهای صنعتی بهره می‌گیرند‌.
  • _محافظت از کابل‌های برق: یکی دیگر از کاربردهای بالابر صنعتی این است که به کمک آن می‌توانید برای نصب کابل‌های روی تیرهای برق و نگهداری از ترانس‌های برق فشار قوی و چراغ‌های راهنمایی استفاده نمایید.
  • _نگهداری و تعمیر هواپیماها: از بالابرهای صنعتی در این زمینه استفاده‌های فراوانی می‌شود. به عنوان مثال زمانی که هواپیماها دچار نقص‌های فنی شوند؛ در این صورت تعمیرکاران و تکنسین‌ها به کمک این بالابرها به نقاط مختلف آن دسترسی پیدا کرده و هواپیما را تعمیر و سرویس می‌کنند.

طراحی بالابر صنعتی

با توجه به میزان تخصص و تجربه‌های تکنسین‌ها و شرکت‌های سازنده، کار طراحی و ساخت این تجهیزات تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. در نتیجه محصول ساخته شده از نظر کارایی و کیفیت متفاوت می‌باشد. این شرکت‌ها بالابرهای صنعتی را با توجه به معیارهای متفاوتی طراحی و تولید می‌کنند. به عنوان مثال نوع سیستم محرکه، نوع کاربرد ابعاد و ظرفیت محل استفاده همگی جزو معیارهایی هستند که باعث می‌شود این تجهیزات در اشکال و انواع مختلفی طراحی و ساخته شوند. معمولاً شرکت‌هایی که در این زمینه دارای تجربه و تخصص و سابقه بالایی هستند؛ کالاهای بهتری را تولید کرده و از نظر مصرف کنندگان محبوبیت زیادی دارند؛ چرا که محصولات پرکاربرد و قابل قبولی را به بازار عرضه کرده‌اند.

کاربردهای بالابر صنعتی

خرید بالابر صنعتی

هنگام خرید این محصول باید به نکات مهمی توجه کنید تا سیستم خریداری شده در عین داشتن ایمنی، کارایی مطلوب و صحیحی داشته باشد؛ به عنوان مثال توجه به ظرفیت بالابر به گونه‌ای که با نیاز کاری شما متناسب باشد و نوع سیستم محرکه و مکانیزم بالابر بسیار با اهمیت است. همچنین هنگام خرید به ارتفاع بالابر، تعداد ایستگاه‌ها و توقف‌هایی که خواهد داشت توجه کنید. در نهایت نوع قطعات و کیفیت آنها و شرکت سازنده بالابر و میزان ضریب ایمنی بالابر از جمله مواردی است که توصیه می‌شود هنگام خرید به آنها توجه ویژه‌ای شود.

قیمت بالابر صنعتی

خرید چنین دستگاه‌هایی نیازمند تخصص و دانش فنی می‌باشد. در رابطه با قیمت نیز باید بگوییم که قیمت بالابر صنعتی با توجه به فاکتورهای مشخصی تعیین می‌شود. مثلاً برند سازنده و نوع شرکت یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت بالابر صنعتی می‌باشد. البته نوع بالابر، ابعاد و ظرفیت آن نیز از جمله مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت بالابر صنعتی می‌باشند. ضمنا قیمت این دستگاه‌ها با توجه به نوع سیستم محرکه متفاوت می‌باشد. به خریداران محترم توصیه می‌کنیم جهت اطلاع از قیمت این محصولات کاربردی، با شرکت‌های معتبر و شناخته شده تماس بگیرند تا ضمن دریافت مشاوره رایگان، بتوانند محصول خوبی را خریداری نمایند.

قیمت بالابر صنعتی

نکات ایمنی مربوط به بالابر صنعتی

با توجه به اینکه در موارد معدودی به دلیل نقص‌های فنی و یا برخورد بالابر با اشیا و سقف خسارات جانی و مالی دیده شده است؛ بنابراین هنگام راه‌اندازی و نصب بالابر صنعتی توجه به نکات زیر فوق العاده ضروری است:

  1. از قرار دادن اجسام با وزن‌هایی که بیشتر از تحمل بار بالابر است در آن، شدیداً پرهیز کنید.
  2. نسبت به فاصله بالابر و خطوط سیم و برق فاصله ایمنی را کاملاً رعایت نمایید.
  3. از تجهیزاتی مانند کمربند مهار کننده و سایر لوازم ایمنی حتماً استفاده کنید.
  4. هنگام نصب و راه‌اندازی بالابر صنعتی کارکنان و عابران پیاده را از محیط دور کنید.
  5. روی سکوی بالابر از قرار سطح و داربست جلوگیری نمایید.
  6. نصب بالابر صنعتی را حتماً به افرادی که در این زمینه دانش فنی داشته و آموزش دیده‌اند و دارای گواهینامه‌های مربوط هستند، بسپارید.
  7. پیش از استفاده از بالابر شرایط هوایی را در نظر بگیرید.
  8. هنگام نصب بالابر صنعتی فضا و محیط اطراف را کاملاً بررسی نمایید. مثلاً از نظر سطوح ناهمواری، کابل کشی‌های برق ‌وجود گودال و چاله و…
  9. بررسی مواردی مانند سیستم هیدرولیک‌ها، سیستم برق و هشدار دهنده‌های پشتیبان، شارژر، سطح روغن هیدرولیک لاستیک، چراغ مایع خنک کننده و..‌. از ضروریات می‌باشد.

کلام آخر

به طور کلی بالابرها وسایلی هستند که از آنها جهت جابجایی اجسام و افراد استفاده می‌شود که انواع مختلفی دارند. بالابرهای صنعتی در صنایع مختلف مورد استفاده واقع شده و بنابر نیاز مشتریان، طراحی و راه‌اندازی می‌شود. این بالابرها برای محیط‌های کارگاهی و صنعتی جهت جابجایی بارهای صنعتی، فوق العاده کاربرد دارد. در این مقاله ما راجع به بالابر صنعتی و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم‌.

نکات ایمنی مربوط به بالابر صنعتی

سوالات متداول

۱_برای تعمیر بالابر صنعتی باید چه کار کرد؟

بالابرهای صنعتی به دلیل مسائل مختلفی مانند عدم سرویس و نگهداری منظم دچار خرابی می‌شوند که معمولاً تعمیر آنها نیازمند وقت و هزینه نسبتا بالایی است. بعضی از شرکت‌های خدمات تعمیر آسانسور در زمینه تعمیرات بالابرهای صنعتی نیز کار می‌کنند که می‌توان به آنها مراجعه نمود.

۲_ابعاد بالابر صنعتی بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

ابعاد این تجهیزات با توجه به میزان باری که قرار است تحمل کنند، مشخص می‌شود. البته معمولاً شرکت‌های سازنده بالابرها، ابعاد را با توجه به سفارش مشتری در نظر می‌گیرند.

۳_ساخت یک بالابر صنعتی چقدر زمان می‌برد؟

به طور متوسط شرکت‌های سازنده این تجهیزات اعلام کرده‌اند ساخت این محصول حدود یک ماه زمان لازم دارد‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *