مقالات

مزایا و معایب بالابر خودرو + مشاوره رایگان خرید

پیشرفت فناوری‌ها منجر شده است تا امروزه دستگاه‌های مختلفی برای استفاده‌های متنوع طراحی و تولید شود. یکی از این دستگاه‌ها بالابر خودرو است که هنگام استفاده از آن بدون نیاز به قدرت بدنی زیاد، ظرف مدت زمان کوتاهی کار جابجایی خودرو را انجام می‌دهیم. البته هنگام تولید خودرو، قطعات تشکیل دهنده و قیمت هر کدام از این دستگاه‌ها با توجه به نیاز افراد و شرکت‌ها متفاوت می‌باشد. ما در این مقاله تصمیم داریم اطلاعات جامعی را راجع به بالابر خودرو به شما عزیزان ارائه دهیم‌. پس لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

بالابر خودرو چیست؟

همانطور که گفتیم دستگاهی است که برای جابجایی خودروها مورد استفاده واقع می‌شود در واقع نحوه عملکرد بالابر خودرو به این ترتیب است که خودرو را به شکل عمودی در طبقات مختلف ساختمان جابجا خواهد کرد بر این‌ها برای زمانی که خودرو نیاز است تا ارتفاعی خاص بالا برود مثلاً در پارکینگ‌هایی که کمبود فضا وجود دارد و یا در تعمیرگاه‌ها از بالابرهای خودرو استفاده می‌شود.

بالابر خودرو چیست؟

کاربرد بالابر خودرو

این تجهیزات کاربردهای مختلفی دارند؛ به عنوان مثال برای جابجایی عمودی خودروها در انواع پارکینگ‌ها قابل استفاده می‌شوند. در واقع زمانی که فضای کافی برای ورود و خروج خودروها به دلیل شلوغی زیاد در پارکینگ وجود ندارد؛ به کمک این سیستم می‌توان خودروها را به صورت عمودی بالا برد و فضای مورد نظر را فراهم نمود. همچنین این بالابرها در تعمیرگاه‌ها کاربرد زیادی دارند؛ به گونه‌ای که با نصب آنها دیگر احتیاجی به چاله مکانیکی نیست و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. با توجه به اینکه انواع و اقسام بالابرهای خودرو وجود دارند، برای مصارف گوناگون می‌توان از آنها استفاده کرد.

کاربرد بالابر خودرو

مزایای استفاده از بالابر خودرو

  • _اولین مزیت استفاده کردن از این محصولات صرفه‌جویی در فضا است. همانطور که می‌دانید در گذشته قسمت وسیعی از ساختمان را برای پارکینگ خودروها اختصاص می‌دادند؛ اما امروزه سازه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که جای نسبتاً کمتری جهت پارکینگ اختصاص داده می‌شود. بدین ترتیب می‌توانید با استفاده از بالابرهای خودرو مشکل محدودیت فضا را نیز برطرف نمایید.
  • _بالا رفتن سرعت پارک نیز از دیگر مزیت‌های بالابر خودرو می‌باشد؛ زیرا با توجه به مکانیزم‌های موجود در این محصولات، سبب افزایش سرعت پارک می‌شود.
  • _بالا رفتن ظرفیت پارکینگ یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های بالابر خودرو است؛ بدین ترتیب می‌توانید در فضای کمتری ماشین‌های بیشتری را جا بدهید. حتی گاهاً دیده شده است که با استفاده از بالابر خودرو ظرفیت یک پارکینگ، دو برابر خواهد شد.
  • _مزیت چهارم استفاده از این بالابرها، بالا رفتن پرستیژ ساختمان و شیک‌تر شدن و زیباتر شدن پارکینگ آن است. ضمناً اگر مشتریان تمایل داشته باشند، می‌توانند آن را طبق سلیقه خود طراحی کنند تا نمای و جلوه ظاهری ساختمان زیباتر شود‌
  • _افزایش امنیت مزیت پنجم استفاده از بالابر خودرو است.
  • _مزیت بعدی این محصولات نگهداری و کاربری آسان آنهاست. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها و برندها سعی می‌کنند از مصالح مرغوب و درجه یک در ساخت بالابر خودرو استفاده کنند؛ در نتیجه نگهداری آنها آسان شده و دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شود.
  • _قدرت بالا از دیگر مزایای بالابرهای خودرو می‌باشد. به این ترتیب شما می‌توانید با اطمینان خاطر از این محصول برای پارکینگ، کارواش یا تعمیرگاه خود استفاده کنید.

اجزای بالابر خودرو

در این قسمت مهم‌ترین اجزای بالابر خودرو را به شما معرفی می‌کنیم:

  • جک هیدرولیک درسیستم هیدرولیک: این جک در واقع موجب بالا رفتن کفی بالابر شده و جنس شفت آن از کروم است. البته ساخت جک هیدرولیک باید به صورت کاملاً صحیح و اصولی صورت پذیرد؛ زیرا در غیر این صورت آسیب‌های زیادی را به بار می‌آورد.
  • شیر هیدرولیک در سیستم هیدرولیک: یکی از حساس‌ترین اجزای بالابر خودرو، شیر هیدرولیک است که وظیفه آن صادر کردن دستورات به جک هیدرولیکی می‌باشد. شیر هیدرولیکی باعث پایین و بالا رفتن کارسلینگ می‌گردد.
  • الکتروموتور در سیستم هیدرولیک: معمولاً در سیستم بالابر خودرو فشار بیش از ۴۰ بار نیست؛ لذا استفاده از پمپ‌های دنده‌ای گزینه فوق العاده مناسبی می‌باشد. اما مراقب باشید جهت کارکرد صحیح آن، باید به صورت منظم و همیشه تمیز شود تا گرد و غبار مانع از انجام وظایف آن نگردد و به سیستم آسیبی وارد نسازد.

مزایای استفاده از بالابر خودرو

انواع بالابر خودرو

بالابر خودرو بسته به کاربرد، مدل، قطعات تشکیل دهنده، سیستم انتقال قدرت و… در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم:

-بالابر خودرو هیدرولیکی: این نوع بالابرها جهت جابجایی خودروها در اماکنی که سطح به شکل شیبدار نمی‌باشند و پارکینگ‌های طبقاتی استفاده می‌شود. پیستون‌های بالابر خودرو هیدرولیکی در ارتفاع ثابتی تنظیم شده است و در آن‌ها هیچگونه اختلاف فشاری به وجود نمی‌آید. ابعاد استاندارد بالابر خودرو هیدرولیکی ۳ در ۶ متر بوده و برق مورد نیاز این نوع بالابرها، برق سه فاز است. اصلی‌ترین مزیت‌های بالابر خودرو هیدرولیکی صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌باشد. از آنجایی که این مدل بالابرها توسط متخصصان مجرب که به فناوری روز دنیا مسلط هستند ساخته می‌شود؛ عملکرد آنها محدودیت چندانی ندارد. ضمناً بالابرهای خودرو هیدرولیکی به مدار کنترل ۲۴ ولتی مجهز هستند و در مصرف برق نیز صرفه‌جویی خواهند کرد. این نوع بالابرها امنیت دستگاه را افزایش داده و رنگ استفاده شده در بالابر خودرو هیدرولیکی از نوع خودرویی می‌باشد که در شرایط خاص، از پوسیدگی دستگاه جلوگیری می‌کند.‌

-بالابر خودرو پارکینگی: این نوع بالابرها همانطور که از نامشان پیداست، تجهیزاتی هستند که به وسیله آنها می‌توان خودرو را در پارکینگ‌هایی که با مشکل کمبود فضا روبرو هستند، قرار داد. این نوع دستگاه‌ها از نظر ایمنی در سطح بالایی قرار گرفته و با استفاده از نیروی هیدرولیک کار خود را انجام می‌دهند. معمولا از این نوع بالابرها در پارکینگ‌هایی که مجهز به سیستم مکانیزه یا نیمه مکانیزه هستند، در اماکن مسکونی و تجاری استفاده می‌شود و به کمک آنها می‌توان قسمت زیادی از فضای پارکینگ را آزاد کرد. بالابر خودروی پارکینگی مزیت‌های زیادی دارد؛ مثلاً به هنگام قطعی برق می‌توان آن را پایین آورد و از کلیدهای فرمان ضد آب برخوردار است. ضمناً کفی این نوع بالابرها از ورق گالوانیزه تشکیل شده است که از ریزش مایعات و آب جلوگیری می‌کند.

-بالابر خودرو تعمیرگاهی: این مدل بالابر معمولاً در کارواش‌ها و تعمیرگاه‌ها مورد استفاده واقع می‌شود و در آن خودرو را تا ارتفاع مورد نظر بالا می‌برند و بدین ترتیب شروع به تعمیر یا نظافت آن می‌کنند. بالابر خودرو تعمیرگاهی کاربردهای زیادی دارد و با وجود این دستگاه، دیگر نیازی به چاله مکانیکی در تعمیرگاه‌ها ندارید. بالابر خودرو تعمیرگاهی به سیستم هیدرولیکی جهت انتقال نیرو مجهز بوده و استحکام و امنیت قابل قبولی دارد؛ ضمنا برای تحمل وزن خودروهای مختلف نیز مناسب می‌باشد. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های بالابر خودرو تعمیرگاهی عبارت‌اند از: تامین انرژی از طریق برق تک فاز، برخورداری از قفل ضد سقوط کابین، حرکت کابین به بالا و پایین با سرعت زیاد، امکان تنظیم دستگاه برای کاربر و…

-بالابر خودرو از نوع قیچی: این نوع بالابر که به آن بالابر جک نیز گفته می‌شود؛ از امنیت و قدرت نگهدارندگی بالایی برخوردار می‌باشد. بالابرهای قیچی از دو نوع روکار و توکار طراحی شده‌اند و قابلیت کار کردن با برق سه فاز و تک فاز را دارا می‌باشند. مزیت اصلی این نوع بالابرها، تنوع در ابعاد آن می باشد.

انواع بالابر خودرو

خرید بالابر خودرو

بالابرهای خودرو در شرکت‌های مختلفی طراحی شده و تولید می‌گردند؛ به گونه‌ای که وقتی شما قصد خرید این دستگاه را دارید و به مراکز فروش مراجعه می‌کنید، شاهد برندهای مختلفی می‌باشید. در این زمان ممکن است این پرسش برایتان ایجاد شود که کدام برند از نظر کیفی و تنوع، برخورداری از فناوری بالا، قیمت، خدمات پس از فروش و… نسبت به سایر برندها بهتر است. در چنین شرایطی توصیه ما این است که با کمک و مشاوره افراد متخصص در این زمینه، محصولی با کیفیت را خریداری نمایید. ضمن اینکه معمولاً هنگام خرید چنین تجهیزاتی بهتر است از شرکت‌های شناخته شده و معتبر خرید کنید؛ زیرا چنین شرکت‌هایی قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند و محصولشان از نظر کیفیت، نمره قابل قبولی را از نظر مصرف کنندگان کسب کرده است.

خرید بالابر خودرو

قیمت بالابر خودرو

اکنون که با مزیت‌ها و کاربردهای این وسیله آشنا شدید؛ ممکن است تصمیم داشته باشید برای کارواش، تعمیرگاه یا هر جای دیگری از آن استفاده کنید. در رابطه با قیمت این محصولات باید بدانید که عوامل مختلفی تعیین کننده قیمت بالابر خودرو هستند. در درجه اول، نوع دستگاه تعیین کننده قیمت است. شرکت سازنده و برند هم روی قیمت دستگاه تاثیرگذار می‌باشد. هر چقدر از برندهای معتبرتر و شناخته شده‌تر خریداری کنید، طبیعتاً باید قیمت بالاتری را بپردازید. در نهایت نیز متراژ، ابعاد، نوع طراحی و فناوری بالابر خودرو روی قیمت اثر می‌گذارد‌. توصیه می‌کنیم پیش از خرید برای کسب اطلاعات دقیق راجع به قیمت این محصول، با فروشگاه‌های مربوطه تماس حاصل نموده و اطلاعات دقیق را به دست آورید. سپس می‌توانید اقدام به ثبت سفارش و خرید نمایید.

قیمت بالابر خودرو

مشخصات یک بالابر خودروی استاندارد و مناسب

  • ۱_یک بالابر خودروی استاندارد باید از متریال اولیه درجه یک ساخته شده باشد.
  • ۲_بالابر خودرو باید قابلیت جابجایی آسانی داشته باشد و نصب و راه‌اندازی آن راحت و سریع باشد.
  • ۳_بهتر است این محصول مجهز به قفل الکتریکی، قفل و سنسور اتوماتیک و سنسور کنترل ارتفاع در مکان‌های بسته باشد.
  • ۴_یک بالابر خودروی استاندارد باید مجهز به گاردریل در اطراف اتومبیل باشد و به سیستم ضد انفجاری و کلید توقف اضطراری و میکروسوئیچ مجهز باشد.
  • ۵_بالابرهای خودروی استاندارد دارای سیستم فرود اضطراری هنگام قطع برق هستند و کاربرد آنها فوق العاده ایمن و راحت است؛ به گونه‌ای که فقط با فشردن یک دکمه کار خود را انجام می‌دهند.
  • ۶_بالابر خودروی استاندارد باید قابل نصب در محیط‌های مختلف باشد و توانایی حمل انواع خودروها با وزن‌ها و ابعاد مختلف را داشته باشد.
  • ۷_بالابرهای خودروی استاندارد باید رنگ خودرویی داشته و کیفیت بالا و عمر طولانی را داشته باشند‌.
  • ۸_یک بالابر استاندارد باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

کلام آخر

بالابر خودرو که به آن جک پارکینگی یا جک بالابر نیز گفته می‌شود؛ برای بالا بردن ماشین‌ها در ارتفاعی خاص به کار برده می‌شود. معمولا در پارکینگ‌هایی که با مشکل کمبود فضا مواجه هستند، از این بالابرها استفاده‌های زیادی می‌شود. حتی امروزه سازندگان بناهای مختلف، جهت حذف فضای اضافی در پارکینگ، ترجیح می‌دهند از این بالابرها استفاده کنند؛ زیرا از نظر آنها هم امنیت و کیفیت بالایی دارد و هم مقرون به صرفه می‌باشد. در این مقاله ما راجع به بالابر خودرو صحبت کردیم و سعی کردیم اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم از این نوشتار بهره کافی را برده باشید. از این که تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱_انواع روش‌های اجرای بالابر خودرو کدام است؟

بالابر خودرو به روش‌های مختلفی به نام دوبل بغل٫ مستقیم مرکزی٫ قیچی و لیفتراکی اجرا می‌شود.

۲_آیا می‌توانیم برای نصب بالابر خودرو خودمان اقدام کنیم؟

نصب بالابر خودرو کار چندان سختی نیست؛ اما با توجه به ابعاد و وزن آن، توصیه می‌کنیم از یک متخصص و فرد با تجربه کمک بگیرید تا از نصب ایمن و صحیح آن اطمینان لازم را کسب کنید.

۳_ابعاد بالابر خودرو چگونه تعیین می شود؟

این محصول با توجه به ظرفیتش متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال اگر ظرفیت یک بالابر۴۰۰۰ باشد، ابعاد آن ۲۲۰×۶۰۰×۳۰۰ می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *