مقالات

تفاوت بالابر صنعتی ثابت و متحرک چیست؟

انسان‌ها روز به روز در تلاش هستند تا مشکلات حمل و نقل خودشان و اجسام را ساده‌تر کرده و اقدام به ساخت تجهیزات مختلف جهت حمل و نقل افراد و بار می‌کنند. بالابرها از جمله وسایلی هستند که امروز کاربردهای بسیاری در کارخانه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، فروشگاه‌ها رستوران‌ها و حتی منازل جهت دسترسی راحت به ارتفاع پیدا کرده‌اند. با استفاده از این وسیله می‌توان به راحتی بارهای سنگین را جابجا کرد و به این ترتیب از نیروی انسانی کمتری استفاده خواهد شد. تنوع بالابرها بسیار زیاد است و با استفاده از قطعات و طراحی‌های مختلفی ساخته شده و در دو نوع اصلی بالابر ثابت و بالابر متحرک تقسیم بندی می‌شوند. ما در این مطلب می‌خواهیم در مورد اینکه تفاوت بالابر صنعتی ثابت و متحرک چیست، صحبت کرده و نکات خوبی را در اختیارتان قرار دهیم. پس اگر شما نیز به کسب اطلاعات مفید در این زمینه علاقه دارید، لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

بالابر صنعتی ثابت چیست؟

بالابر دستگاهی است که برای حمل و نقل و جابجایی بار و نفرات در زوایای مختلف و شرایط گوناگون و همینطور برای هم سطح‌سازی دو سطح مختلف در خطوط تولید استفاده خواهد شد. بالابرهای صنعتی ثابت نیز همانطور که از اسمشان پیداست پس از راه‌اندازی و نصب در جای خود بی‌حرکت و ثابت می‌مانند. این بالابرها در اکثر مواقع فقط قابلیت جابجایی عمودی را دارند و معمولا در کارخانجات، کارگاه‌ها، انبارها و فروشگاه‌ها برای انتقال افراد یا اجسام بین طبقات مختلف ساختمان مورد استفاده واقع می‌شوند. ضمناً در جاهایی که ساختمان قدیمی بوده و امکان نصب آسانسور وجود ندارد و یا به دلیل هزینه‌های بالا از نصب آسانسور خودداری می‌شود، استفاده از بالابر ثابت بهترین گزینه است.

بالابر صنعتی ثابت چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • -این نوع بالابرها استفاده زیادی در مکان‌های مختلف مانند کارخانه‌های صنعتی، رستوران‌ها، مغازه‌ها و… دارند.
  • -این محصول نصب سریع و آسانی دارد می‌توانید به کمک یک متخصص، ظرف مدت زمان کوتاهی آن را راه‌اندازی کنید.
  • -این بالابر ضریب ایمنی بالایی داشته و شما می‌توانید با خیال آسوده، اشخاص و بارها را با این وسیله جابجا کنید.
  • -سر و صدای بالابر صنعتی ثابت بسیار پایین بوده و با انرژی‌ کم کار می‌کند؛ بنابراین از این لحاظ صرفه اقتصادی دارد.
  • -بالابر صنعتی ثابت می‌تواند در صورت قطعی برق، کابین را به آرامی پایین آورده تا افراد و وسایل درون آن پیاده شوند. این ویژگی سبب شده است که مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری از این محصول استفاده کنند.

بالابر صنعتی متحرک چیست؟

نام دیگر این نوع بالابرها، بالابر سیار نیز بوده و برای انتقال افراد و تجهیزات به ارتفاع مد نظر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت نامگذاری این نوع بالابرها این است که قابلیت حرکت در ارتفاع را نیز دارند و کاربر می‌تواند به راحتی به محل کار خود دسترسی پیدا کرده و بدون اینکه نیاز به پایین آوردن بالابر باشد، کارهایی از جمله تعمیر و نگهداری اجسام در ارتفاع را انجام دهد. بالابر صنعتی متحرک نیز چند به چند دسته تقسیم می‌شود که در ادامه در مورد آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

انواع بالابر متحرک

  • بالابر تلسکوپی پشت کامیونی: این بالابرها برای جابجایی با مسافت‌های طولانی و ارتفاع‌های زیاد مورد استفاده واقع می‌شود. این بالابر از نیروی محرکه هیدرولیک ماشین که بالابر روی آن نصب شده است، تامین می‌شود و معمولاً می‌تواند تا ۲۸ متر ارتفاع بگیرد.
  • بالابر ستونی یا نفری: این نوع از بالابرهای متحرک دارای دو مدل عمود بر خودکششی و بالابر ستونی ریلی آلومینیومی هستند. بالابرهای نفری جنس بسیار مرغوبی داشته تا کاربر بتواند به آسانی جابجا شود. این معمولاً از آلومینیوم می‌سازند تا وزن سبک‌تری نیز داشته باشد.
  • بالابر مفصلی پشت کامیونی: این مدل از بالا نسبت به بالابرهای تلسکوپی قابلیت عملیاتی بیشتری داشته و برای خدمات شهری مانند نصب بنر و تعمیر تیر برق مورد استفاده واقع می‌شوند. بد نیست بدانید که این نوع از بالابرها قابلیت پل زدن دارند که با ارتفاع‌گیری، جهت استفاده برای سازمان آتش نشانی و خدمات امداد و نژاد بسیار با اهمیت است.
  • بالابر آکاردئونی خودکششی: این بالابر به نام بالابر خود محرک نیز معروف بوده و برای حرکت از نیروی باتری استفاده می‌کند. البته در شرایط ضرور نیز می‌تواند از موتور بنزینی یا دیزلی بهره بگیرد. این نوع بالابر برای حرکت به نیروی کشش احتیاجی ندارد و می‌تواند در ارتفاع به راحتی حرکت کند. ضمناً حرکت بالابر بدون پایین آمدن اپراتور و جابجایی دکل، باعث افزایش سرعت عملکرد می‌گردد.
  • بالابرهای آکاردئونی سیار: این مدل بالابرها که نام دیگرشان بالابر قیچی است، به راحتی قابل جابجایی می‌باشد. این بالابر سازه مستحکم و فولادی داشته و هنگام جابجایی لغزش کمی را ایجاد می‌کند. معمولا این دستگاه را با ظرفیت بالا تولید می‌کنند.
  • بالابر قابل یدک: این نوع بالابرها برای جابجایی در مسافت‌های طولانی گزینه مناسبی هستند. برای استفاده از بالابر قابل یدک در خودرو نیازی به ایجاد تغییر نیست و ضمناً هزینه نصب پایین‌تری دارد. تولیدکنندگان سعی می‌کنند در ساخت این محصول از طراحی بالابر مفصلی یا مفصلی تلسکوپی بهره بگیرند.

بالابر صنعتی ثابت و متحرک چه تفاوتی با هم دارند؟

  • -اولین تفاوت این دو طراحی ساخت آن‌هاست. بالابرهای ثابت را به صورت یکسره می‌سازند؛ اما طراحی بالابرهای متحرک جوری است که بتوانند به طرفین نیز منتقل شوند.
  • -قطعات استفاده شده در برابر صنعتی متحرک نسبت به بالابر صنعتی ثابت بیشتر و مقاوم‌تر است؛ زیرا این بالابر تحرک بیشتری دارد.
  • -سومین تفاوت این دو بالابر نوع حرکت آنهاست. بالابر ثابت به صورت عمودی به طرف ارتفاع حرکت می‌کند؛ در صورتی که بالابر متحرک می‌تواند به طرفین نیز جابجا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • -تفاوت بعدی این دو نوع بالابر در نحوه استفاده از آن دو است. معمولاً از بالابرهای صنعتی ثابت در فروشگاه‌ها و انبار بهره می‌گیرند؛ اما بالابرهای صنعتی متحرک برای کمک در مشکلات شهری، طبقه‌بندی کالاها در کارخانه‌های صنعتی و کارگاه‌ها مورد استفاده واقع می‌شود.
  • -بالابرهای صنعتی ثابت معمولاً توانایی جابجایی بارهای سنگین را دارند؛ در صورتی که بالابرهای متحرک بیشتر برای انتقال افراد مناسب بوده و برای حمل بار قدرت کمتری دارند.
  • -بالابرهای صنعتی متحرک دارای تنوع بیشتری هستند؛ در حالی که بالابرهای ثابت معمولاً یکسان بوده و تفاوت چندانی با هم ندارند.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم بالابر صنعتی ثابت و متحرک به دلیل کاربردهای بی‌شمار، بسیار محبوب هستند. اگر شما نیز قصد خرید این محصولات دارید، می‌توانید به دو صورت عمل کنید. در روش اول می‌توانید حضوری به فروشگاه‌های سطح شهر رفته و با مشاهده نزدیک این محصولات، آنها را بخرید. در روش دوم نیز می‌توانید به سایت‌های متفاوت اینترنتی سر زده و با دیدن کالاهای مختلف و مقایسه قیمت‌ها، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. مزیت این روش این است که شما می‌توانید ظرف مدت زمان کمی، انتخاب مناسبی داشته باشید. توجه کنید در صورتی که این محصولات را از برندهای خارجی خریداری می‌کنید؛ هزینه‌های گمرک، حمل و نقل و نوسانات نرخ ارز نیز روی قیمت نهایی آن موثر است. ما در این مطلب در مورد تفاوت بالابر صنعتی ثابت و متحرک صحبت کردیم‌. امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد. از صبر و شکیبایی شما عزیزان متشکریم.

سوالات متداول

۱_مزیت استفاده از بالابرهای صنعتی متحرک چیست؟

به دلیل وجود داشتن چرخ‌های محرک در این نوع بالابرها، می‌توانند به راحتی جابجا شوند و برای ارتفاعات مختلف قابل استفاده هستند. در ضمن به دلیل اینکه بالابرهای متحرک بیشتر برای انتقال افراد به جاهای متفاوت قابل استفاده است؛ می‌توان بدون نگرانی و با اطمینان خاطر از آنها بهره بگیرید. معمولا برای این وسیله از قطعات با کیفیت استفاده شده تا ضمن مقاومت بالا و عمر طولانی، سر صدای کمی را نیز ایجاد نمایند.

۲_قیمت بالابر صنعتی ثابت چقدر است؟

این مسئله به برند شرکت تولیدکننده، کیفیت محصول، نوع طراحی و قطعات و کاربری آن بستگی دارد؛ بنابراین نمی‌توان برای آن قیمت دقیقی را عنوان کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در این مورد با شرکت‌های تولیدکننده این محصول تماس حاصل کرده و قیمت را جویا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *