مقالات

بالابر هیدرولیکی چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

یکی از ایمن‌ترین و قوی‌ترین دستگاه‌های انتقال قدرت در جهان، بالابر هیدرولیکی می‌باشد که حدود ۹۰ درصد بالابرها از ساخت بالابر هیدرولیکی استقبال می‌کنند. بالابرها معمولاً بر اساس سلیقه و نیاز مشتریان ساخته شده و کاربردهای فراوانی دارند. در مقاله امروز ما قصد داریم راجع به بالابر هیدرولیکی صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعاتی در این زمینه، لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

بالابر هیدرولیکی چیست؟

بالابرهای هیدرولیکی یکی از انواع بالابرها می‌باشند که بسیار پرفروش هستند؛ زیرا دارای ضریب امنیتی بالایی می‌باشند. در این نوع بالابرها از نیروی هیدرولیک بهره گرفته می‌شود. راندمان بالابرهای هیدرولیک به دلیل طراحی ساده و استفاده کم از اجزای محرک بسیار بالا بوده و همچنین این نوع بالابرها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند و درصد خرابی قطعات آنها بسیار پایین است. از این نوع بالابرها ضمن استفاده برای جابجایی اجسام مختلف، در مراکز فروشگاهی و صنعتی و حتی منازل نیز بهره گرفته می‌شود.

بالابر هیدرولیکی چیست؟

کاربردهای بالابر هیدرولیکی

این بالابرها که به دو دسته کلی بالابرهای باربر و بالابرهای نفربر تقسیم می‌شوند؛ در مناطق مسکونی و تجاری، فروشگاه‌ها، انبارها، ساختمان‌ها، مغازه‌ها و… کاربرد دارند. برای حمل بار در فروشگاه از بالابرهای هیدرولیکی استفاده شده و برای حمل افراد در منازل نیز از این نوع بالابرها استفاده می‌کنند. بالابرهای هیدرولیکی میزان تخریب بسیار کمی دارند و قیمت تعمیراتشان نیز پایین است و برای نصب، به حداقل فضا احتیاج دارند.

نحوه کار بالابر هیدرولیکی

این تجهیزات با روشن شدن موتور شروع به کار می‌کنند در این حالت بالابر به سمت بالا حرکت کرده و موتور شروع به چرخش خواهد کرد؛ در نتیجه این چرخش پمپ هیدرولیک نیز می‌چرخد و روغن داخل مخزن را به جک هیدرولیک منتقل می‌کند تا فرایند پمپاژ صورت پذیرد. در این لحظه بالابر حرکت خواهد کرد. زمانی که بالابر بخواهد به سمت پایین حرکت کند، شیر برقی روشن می‌شود؛ این شیر اجازه تخلیه روغن را به تانک خواهد داد. بد نیست بدانید که اصلی‌ترین دلیل منعطف بودن بالابرهای هیدرولیکی، بهره‌گیری از شیلنگ‌های قابل انعطاف در این سیستم است.

انواع بالابر هیدرولیکی

بالابرهای هیدرولیکی دارای انواع مختلفی هستند که سعی می‌کنیم در رابطه با همه انواع آن توضیحات مختصری را در اینجا ارائه دهیم:

  1. بالابر هیدرولیکی کابین‌دار: در این نوع بالابر جهت افزایش امنیت کاربران از کابین استفاده می‌شود. این نوع بالابر به آسانسور شباهت زیادی دارد. البته لازم به ذکر است که با افزوده شدن کابین، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.
  2. بالابر هیدرولیکی نیم کابین: این مدل بالابرها یک کابین بدون سقف دارند. البته از نظر امنیتی مشکلی ندارند و شکل ظاهری آنها تقریباً مانند بالابرهای معمولی است.
  3. بالابر هیدرولیکی نفربر: این نوع بالابرها همانطور که از نامشان پیداست، مختص جابجایی افراد می‌باشد و دارای یک کابین کوچک می‌باشد؛ بدین ترتیب میزان امنیت افراد افزایش پیدا می‌کند.
  4. بالابر هیدرولیکی کفی: این مدل بالابرها نیز قیمت بسیار پایینی داشته و به دلیل اینکه کابین ندارند، بیشتر برای حمل بار در انبارها و فروشگاه‌ها مناسب هستند.
  5. بالابر هیدرولیکی مغازه: بالابر مغازه‌ای که در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها استفاده می‌شود؛ یکی از انواع پرفروش بالابر هیدرولیکی است که در آن بار و اجناس مغازه را جابجا می‌کنند.
  6. بالابر هیدرولیکی رستورانی: این نوع بالابرها نیز بیشتر در رستوران‌ها برای جابجایی غذا و حمل بارهای مختلف مورد استفاده واقع می‌شود.
  7. بالابر هیدرولیکی خانگی: این بالابر اغلب برای منازل، جهت جابجایی لوازم یا افراد استفاده می‌شود که جزو پرفروش‌ترین نوع بالابرهای هیدرولیکی به حساب می‌آید.
  8. بالابر هیدرولیکی متحرک: این بالابرها در قسمت زیرین خود دارای چرخ‌های متحرکی هستند که با توجه به ارتفاع آنها، هزینه‌های متفاوتی دارند و برای استفاده‌های خاص از آنها بهره می برند.
  9. بالابر هیدرولیکی ساده: این مدل بالابرها از نظر قیمتی معقول بوده و کابین ندارند.
  10. بالابر هیدرولیکی فروشگاهی: از بالابرهای هیدرولیکی فروشگاهی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای جابجایی اشخاص و کالاها استفاده می‌شود. میزان تحمل بار و قدرت این نوع بالابرها بسیار زیاد است‌.
  11. بالابر هیدرولیکی ویلچربر: این نوع بالابرها برای استفاده سالمندان، افراد ناتوان و معلولین مناسب است. چنین افرادی با استفاده از بالابر هیدرولیکی ویلچربر بین طبقات مختلف ساختمان به راحتی جابجا می‌شوند.

کاربردهای بالابر هیدرولیکی

مزیت‌های بالابرهای هیدرولیکی نسبت به دیگر بالابرها

  • _بالابرهای هیدرولیکی نسبت به سایر بالابرها ضریب اطمینان، ایمنی و امنیت فوق العاده بالایی دارند.
  • _این نوع بالابرها انعطاف پذیری زیادی داشته و حتی در حین انتقال بار یا افراد، قابلیت افزایش قدرت و نیرو را خواهند داشت.
  • _نصب بالابرهای هیدرولیکی نسبت به سایر بالابرها راحت‌تر بوده و در کمترین زمان ممکن ساخته و راه‌اندازی می‌شود.
  • _این نوع بالابرها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند؛ چرا که شرکت‌های مختلف آنها را با قیمت‌های منصفانه‌ای به بازار عرضه می‌کنند.
  • _طراحی بالابرهای هیدرولیکی بسیار ساده است و با وجود طراحی ساده، دقت زیادی در کنترل دارند.
  • _کار سرویس و نگهداری بالابرهای هیدرولیکی راحت است و دردسر چندانی ندارد. از طرفی در موارد معدودی مشاهده شده است که این نوع بالابرها حتی اگر دچار خرابی شوند، هزینه تعمیرشان پایین است.
  • _بالابرهای هیدرولیکی علاوه بر برق سه فاز با برق تک فاز شهری نیز قابل اجرا می‌باشد.

 نصب بالابر هیدرولیک

اگر تصمیم خرید بالابرهای هیدرولیک گرفته‌اید؛ بهتر است با شرکت‌های معتبر تماس حاصل گرفته تا کارشناسان این شرکت‌ها در زمینه خرید و نصب بالابرهای هیدرولیک، راهنمایی‌های لازم را به شما داشته باشند. برای نصب این نوع بالابرها باید به مواردی از قبیل کارشناسی محل مورد نظر و ابعاد مورد نیاز مشتری توجه شود. معمولاً پس از انجام این کار بالابر هیدرولیکی ظرف مدت زمان بین ۲۰ تا ۳۰ روز ساخته شده و تحویل مشتریان داده می‌شود.

ساخت بالابرهای هیدرولیکی

خوشبختانه امروزه در کارخانه‌های ایرانی بالابرها را با متریال اولیه درجه یک و استانداردهای لازم تولید می‌کنند. ضمناً در تک تک مراحل تولید مهندسان و ناظران کنترل کیفیت حضور دارند و نحوه ساخت و استفاده از متریال اولیه را مشاهده می‌کنند. از آنجایی که بالابرهای هیدرولیکی برای انتقال افراد نیز استفاده می‌شود؛ پس متخصصان هنگام ساخت آن نهایت دقت را به خرج داده تا میزان صدمات و آسیب‌ها به پایین‌ترین حد ممکن برسد. در ساخت بالابرهای هیدرولیکی از قطعاتی مانند پیستون، پمپ، روغن موتور و… بهره گرفته می‌شود. البته بیشتر بالابرها بنا به سفارش مشتریان تولید شده و وزن کالا و ارتفاعی که باید بالابر تا آنجا بالا رود، در نظر گرفته می‌شود. نهایتاً محصولی که طبق استانداردهای بین المللی بوده و کیفیت بالا دارد، به مشتریان گرامی ارائه خواهد شد. برای آشنایی با شرکت‌ها و برندهای معتبر در زمینه طراحی و تولید بالابرهای هیدرولیکی می‌توانید در سایت‌های اینترنتی جستجو کرده و نام این شرکت‌ها را مشاهده نمایید؛ سپس اقدام به خرید و ثبت سفارش کنید.

مزیت‌های بالابرهای هیدرولیکی نسبت به دیگر بالابرها

اجزای بالابرهای هیدرولیکی

تجهیزات دارای اجزای مختلفی هستند که عبارت‌اند از:

_پاوریونیت: در بالابرهای هیدرولیکی تولید نیرو و حرکت بالابر با استفاده از قطعه پاور یونیت انجام می‌شود.

_تانک هیدرولیک: این قطعه متشکل از دریچه و پمپ مخزن می‌باشد.

_جک(سیلندر): وظیفه جک انتقال روغن به پیستون بوده و در بالابرهای هیدرولیکی باید از جک‌های بسیار با کیفیت استفاده کنند؛ زیرا تعویض آنها در صورت خراب شدن کار مشکلی است.

_کابین: از کابین بالابرهای هیدرولیکی برای حمل افراد یا بارها استفاده می‌شوند که معمولاً ظرفیت آنها ۲۵۰ کیلوگرم می‌باشد.

_پیستون: پیستون قطعه‌ای است که باعث به حرکت درآمدن کابین می‌شود. البته فشاری را که از طریق سیلندر به آن وارد خواهد شد، منجر به ایجاد چنین حرکتی می‌گردد.

_کنترل کننده: کنترل کننده در کنار تانک هیدرولیک قرار گرفته است و به کمک آن سرعت و فشار دستگاه کنترل خواهد شد.

_ریل‌های راهنمای کابین: این قطعه نیز همانطور که از نامش پیداست، مسافر یا بار را در مسیر مورد نظر حرکت می‌دهد.

مشاوره رایگان گروه بیات

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابرهای هیدرولیکی به موارد مختلفی از قبیل ابعاد، ارتفاع، نوع و قدرت موتور بستگی دارد. همچنین محل نصب بالابر هیدرولیکی نیز روی قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود. اما از آنجایی که معمولاً این تجهیزات بنا به خواست و نیاز مشتریان ساخته می‌شوند، برای کسب اطلاع دقیق از قیمت محصول می‌توانید از قبل با شرکت مورد نظر توافقات لازم را به عمل آورید. اما با توجه به کارکرد بالابرهای هیدرولیکی، قیمتشان تقریباً معقول و مقرون به صرفه می‌باشد. برای که محصولی با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید؛ توصیه می‌کنیم به شرکت‌ها و مراکز معتبر مراجعه کرده و از افراد متخصص و در این زمینه مشاوره بگیرید.

نکات ایمنی مربوط به بالابرهای هیدرولیکی

متاسفانه بسیاری از حوادثی که در هنگام استفاده از بالابرهای هیدرولیکی گزارش شده است به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی و نداشتن حوصله و دقت هنگام کار با بالابرهای هیدرولیکی بوده است. پس نسبت به این مسئله نهایت دقت را داشته باشید تا خسارات مالی و جانی را متحمل نگردید. برخی از مهمترین نکاتی که توجه کردن به آنها ضروری است عبارت‌اند از:

_توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از بالابر هیدرولیکی از، تابلوهای هشدار و قرار دهی موانع استفاده کنید. خصوصاً هنگامی که چال این آسانسورها کنده شده است، باید از چنین موانعی برای پیشگیری از حوادث احتمالی استفاده نمود.

_مسئله سرویس و عیب یابی بالابر هیدرولیکی را جدی بگیرید و سعی کنید به صورت مرتب و منظم آن را سرویس کنید؛ بدین ترتیب از حوادث ناگوار پیشگیری می‌کنید و عمر و دوام دستگاه خود را افزایش خواهید داد.

_هنگام نظافت یا سرویس دستگاه باید آن را به طور کامل خاموش و قفل کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است خطرناک باشد.

_به کاربران و افراد مختلف آموزش‌ها و نکات ایمنی لازم را جهت استفاده از بالابر هیدرولیکی گفته شود.

_به توان و قابلیت تحمل دستگاه توجه نمایید و بیشتر از ظرفیت روی آن بار قرار ندهید. دقت داشته باشید که چنین مسئله اهمیت فوق العاده زیادی دارد و در صورت توجه نکردن به آن، ممکن است عواقب مالی و جانی سنگینی متوجه شما گردد.

_جهت خرید و نصب بالابرهای هیدرولیکی حتماً با شرکت‌های متخصص و معتبر در این زمینه همکاری نمایید و از برندهای شناخته شده استفاده کنید. اگرچه ممکن است برندهای مشهور نسبت به سایر برندها قیمت بالاتری داشته باشند؛ اما به دلیل اینکه بالابرهای هیدرولیکی جزو وسایلی هستند که با جان افراد سر و کار دارند، هرگز کیفیت را فدای قیمت نکنید.

کلام آخر

امروزه از بالابرهای هیدرولیکی برای حمل بار یا افراد در ارتفاعات مختلف استفاده می‌شود. این تجهیزات در زمینه صنعتی و تجاری از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. امروزه شرکت‌های معتبر برای طراحی و ساخت بالابرهای هیدرولیکی به کمک دانش روز دنیا و با استفاده از مدرن‌ترین فناوری‌ها و به کمک متخصصان مجرب، سعی در تولید و ساخت بهترین نمونه‌های بالابر هیدرولیکی را دارند. اگر شما نیز تصمیم به خرید و سفارش یک بالابر هیدرولیکی برای فروشگاه، مغازه، کارواش یا حتی منزل خود دارید، توصیه ما این است که از شرکت‌ها و برندهای معتبر استفاده نمایید؛ زیرا آنها بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات را به شما ارائه می‌دهند. در این مقاله ما راجع به بالابر هیدرولیکی و موارد مرتبط با آن صحبت کردیم. امیدواریم از این مطلب بهره کافی را برده باشید. از اینکه با صبر و حوصله تا پایان در کنار ما بودید، از شما عزیزان سپاسگزاریم.

مشاوره رایگان گروه بیات

سوالات متداول

۱_چرا بالابرهای هیدرولیکی نسبت به سایر انواع بالابرها بهتر هستند؟

به دلیل مزیت‌های بسیار زیادی مانند انعطاف پذیری، امنیت بالا، قیمت مناسب و نصب آسان این نوع بالابرها فوق العاده محبوب و پرطرفدار بوده و به نسبت به سایر انواع بالابرها بهتر هستند.

۲_بالابرهای هیدرولیکی امکان انتقال وسایل و اجسام را تا چه ارتفاعی دارند؟

تنوع ابعاد و آمادگی انتقال لوازم در ارتفاع‌های مختلف در این نوع بالابرها متفاوت می‌باشد؛ اما می‌توانند بارها را تا ارتفاع ۲۰ متری نیز به صورت عمودی انتقال دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *