مقالات

آموزش ساخت بالابر خانگی

بالابرهای خانگی جزو تجهیزاتی هستند که مورد استقبال افرادی قرار می‌گیرد که در ساختمان‌های قدیمی، سازه‌های دوبلکس و ویلاها زندگی می‌کنند و برای راحتی در تردد به طبقات بالا، از این محصول بهره می‌گیرد. ساخت و نصب و راه‌اندازی این محصول مراحل مختلفی دارد و ما در این مقاله قصد داریم راجع به آموزش ساخت بالابر خانگی صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعاتی در این زمینه، لطفاً ما را تا پایان همراهی بفرمایید.

بالابرخانگی چیست؟

بالابر خانگی یکی از لوازم و تجهیزات کاربردی می‌باشد که برای افراد سالخورده و ناتوان که توان بالا رفتن از پله‌ها را ندارند، بسیار مناسب و امن است. علاوه بر آن برای حمل وسایل و خریدهای منزل نیز می‌توان از آن استفاده نمود. این روزها اکثر ساختمان‌های دو طبقه یا سه طبقه که نسبتاً قدیمی هستند و امکان نصب آسانسور ندارند، از بالابرهای خانگی استقبال زیادی می‌کند؛ زیرا این نوع بالابرها علاوه بر راحتی و ایمنی، مزیت‌های زیادی را دارد. حتی افراد سالم و جوان نیز اگر به صورت مداوم از پله رفت و آمد کنند، ممکن است پس از گذشت زمانی دچار پا درد یا کمردرد شوند. پس نصب این بالابرهای خانگی برای سازه‌های دو طبقه یا سه طبقه و یا خانه‌های دوبلکس و ویلاها بسیار مفید می‌باشد. مراحل ساخت و نصب این دستگاه کاملاً تخصصی بوده و باید توسط متخصصان و کادرهای مجرب انجام شود.

آموزش ساخت بالابر خانگی

ساخت بالابر خانگی شامل مراحل مختلفی است که در اینجا به شرح آنها می‌پردازیم. البته لازم به ذکر است که در این مقاله ما راجع به ساخت بالابر خانگی هیدرولیکی صحبت می‌کنیم این مراحل عبارت‌اند از :

  • تامین قطعات و تجهیزات: در ساخت بالابر خانگی پاور یونیت، جک و کارسلینگ جزو مهم‌ترین تجهیزات و قطعات هستند. باید پاور یونیت را مطابق شرایط ساختمانی و کار سفارش داد؛ هر چقدر این قطعات کیفیت بهتری داشته باشند، عملکرد دستگاه بهتر خواهد بود. البته در سیستم هیدرولیکی شیر کنترل جریان جزو قطعات مهم محسوب می‌شود. قطعه دیگری که در ساخت بالابر خانگی اهمیت دارد، کابین بالابر است که حتماً مطابق استانداردها و اندازه‌های دقیق ساختمان، ساخته شود. قطعات دیگری نیز مانند پانل‌های فرمان کابین، قطعات تابلوی فرمان و.. ممکن است یا به صورت آماده خریداری شوند یا سفارش به ساخت آنها داده شود. البته در بالابرهای خانگی از لوازم و تجهیزات زیادی استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال انواع سنسورها و قطعات الکتریکی، بست‌های مکانیکی، ریل، براکت، سیم بکسل، قلاب بکسل و… که همگی آنها به صورت جداگانه ساخته یا خریداری می‌شود و در حین ساخت بالابر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فوندانسیون و آهن‌کشی: در اولین مرحله قبل از نصب بالابر خانگی باید چاهک آن را ایجاد کنند. برای این کار ۴ گوشه چاهک، پلیت گذاری شده و در قسمت پایین این پلیدها بتن ریزی را انجام می‌دهند. پس از اینکه فوندانسیون به طور کامل اجرا شد، باید آهن کشی را انجام دهند. جهت نصب بالابر خانگی باید از پایین‌ترین نقطه چاهک تا بالاترین قسمت چاه بالابر خانگی آهن کشی صورت پذیرد. در واقع سازه آهنی، بالای فوندانسیون سوار می‌شود.
  • راه اندازی: بعد از اینکه همه قطعات و تجهیزات بالابر خانگی در کارگاه‌های مخصوص آماده شد و یا اینکه برخی از آنها در بازار خریداری شدند؛ باید این قطعات به محل پروژه انتقال پیدا کنند و کار نصب آنها آغاز شود. در مرحله اول ریل گذاری انجام می‌شود که کاملاً در راستای قائم قرار بگیرد. نصابان بالابر خانگی برای نصب اصولی ریل‌ها، از لقمه‌های پیچ و مهره‌ای با قابلیت رگلاژ و براکت گذاری بهره می‌گیرند. لازم به ذکر است که قبل از نصب ریل‌ها جک نصب شده است و کارسلینگ در ریل‌ها قرار خواهد گرفت؛ سپس سیم بکسل و فلکه نیز کار گذاشته می‌شود. پس از انجام این کارها نوبت به کابین و درب‌های طبقات می‌رسد که باید آن را در محل خود نصب کنند. بعد از انجام همه این مراحل باید شیلنگ هیدرولیک به پاور یونیت متصل شود و مراحل مربوط به سیم کشی به طور کامل انجام گردد. از طرفی با تعبیه سیم کشی پانل‌های فرمان کابین و طبقات و تعبیه سنسورهای چاه و تابلوی فرمان، می‌توان کار راه اندازی بالابر خانگی را آغاز کرد. دقت داشته باشید که انجام این مراحل نیازمند صبر، حوصله و تخصص زیادی است؛ پس حتماً از نصابان حرفه‌ای و یک تیم مجرب کمک بگیرید. در انتها نیز تست‌های عملکرد هیدرولیکی و الکتریکی و تنظیمات شیرهای کنترل و عملکرد برخی از قطعات ایمنی مانند پاراشوت و راپچرولو باید انجام شود.
  • اتمام مراحل ساخت: اکنون دیگر کار ساخت بالابر خانگی تمام شده است. بعد از راه اندازی، رویه نصب دستگاه و انجام تست‌های عملکردی کار دستگاه در حضور نصاب و خریدار مشاهده می‌شود و باید کاملاً مطابق استانداردها عمل کند. البته به خریداران محترم توصیه می‌کنیم بعد از اینکه دستگاه را تحویل گرفته و نصب کردند بعد از گذشت یک ماه تا ۴۵ روز، یک سرویس کلی از دستگاه را انجام دهند؛ زیرا بالابر نیز تقریباً مانند یک ماشین پیچیده از اجزای مختلفی تشکیل شد، بنابراین بهتر است نسبت به مراقبت از قطعات و اجزای آن، حساسیت و مراقبت به خرج داد.

شرایط نصب بالابر خانگی

در سال‌های اخیر استفاده از بالابرهای خانگی برای ساختمان‌هایی که قادر به نصب آسانسور نیستند، رواج پیدا کرده است. این نوع بالابرها هیچ نیازی به موتورخانه در پشت بام نداشته و سر و صدای زیادی هم ندارند. برای نصب این تجهیزات نیازی به تخریب فضای زیاد نیست. در بالابرهای خانگی از جک‌های بالا رونده هیدرولیکی بهره می‌گیرند که این جک‌ها در فضای داخلی بالابر قرار می‌گیرد؛ در نتیجه حجم زیادی اشغال نمی‌شود. همچنین نصب بالابرها نیازی به موتورخانه، چاهک، سیم بکسل و وزنه ندارد با برق تک فاز شهری به راحتی کار می‌کند. این تجهیزات توانایی جابجایی ۳۰۰ کیلوگرم بار را دارند و می‌توانید آنها را در فضاهایی مانند راه پله، راهرو، حیاط، فروشگاه حتی پل‌های عابر پیاده نصب کنید. این بالابرها سیستم پشتیبان را برای خارج نمودن افراد هنگام قطع برق نیز دارند. سعی کنید هنگام انتخاب قطعات بالابر و لوازم مصرفی آن، به کیفیت توجه نمایید. همچنین شرکت سازنده این بالابرها موظف است در رابطه با نوع قطعات و لوازم مصرفی، توضیحات کامل را ارائه داده و نصب و راه‌اندازی آن را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. برای این کار نیز باید محل نصب بالابر به وسیله کارشناس مورد نظر کاملاً مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد تا ابعاد دقیق بالابر خانگی معین گردد و در نهایت نیز اقدام به ساخت دستگاه نمایند.

کلام آخر

همانطور که ملاحظه کردید، بالابرهای خانگی مزایای زیادی دارند. هنگام طراحی و ساخت بالابرها باید به ظرفیت حمل بار، ابعاد بالابر، طول مسیر حرکت و جابجایی ،سرعت بالابر و تعداد توقف یا ایستگاه توجه شود. در این مقاله ما راجع به آموزش ساخت بالابر خانگی صحبت کردیم. امیدواریم با بیان این مطالب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان ارائه دهیم. در پایان از اینکه با صبر و حوصله تا انتها در کنار ما بودید، از شما کمال تشکر را داریم.

سوالات متداول

۱_مزیت‌های استفاده از بالابر خانگی چیست؟

این بالابرها مزایای زیادی دارند؛ از جمله اینکه زندگی را برای افراد سالمند و ناتوان راحت‌تر کرده و به کمک آنها می‌توانید وسایل سنگین را حمل کنید. ضمنا زیبایی و جلوه ظاهری ساختمان را بهبود بخشیده و ارزش ملک را از نظر اقتصادی بالا می‌برد.

۲_هزینه نصب و ساخت بالابر خانگی چقدر است؟

هزینه نصب و ساخت این دستگاه بستگی به نوع و برند سازنده دستگاه و شرکتی که کار نصب و راه‌اندازی بالابر را انجام می‌دهد، دارد. پیش از ثبت سفارش و نصب دستگاه همه توافقات را در رابطه با هزینه انجام دهید.

۳_چرا در نصب بالابرها بیشتر از سیستم هیدرولیک استفاده می‌کنند؟

سیستم‌های هیدرولیک سر صدای کمتری داشته و نرم و روان حرکت می‌کنند. ضمناً هنگام قطع برق، عملیات نجات در این نوع بالابرها راحت‌تر بوده و از نظر ایمنی بهتر هستند. از طرفی برای اجرای سیستم هیدرولیک نیازی به نصب موتورخانه در پشت بام نیست و می‌توان با برق تک فاز شهری بالابر را راه اندازی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *