مقالات

همه چیز درباره بالابر خانگی

بالابر خانگی اصطلاحی است که برای انواع بالابر خانگی استفاده می شود. به جای ارائه یک تعریف خاص، بهتر است ویژگی ها و ویژگی های آن را برای درک بالابر خانگی شرح دهیم. بالابر خانگی در واقع نوعی آسانسور است که برای رفت و آمد بین دو، سه یا چهار طبقه استفاده می شود. بالابر های خانگی دارای ظرفیت محدود (معمولاً دو تا سه نفر) و سرعت پایین (معمولاً زیر 0.2 متر بر ثانیه) هستند و با این شرایط می توانند با برق تک فاز شهری کار کنند. بالابر های خانگی عموماً با استفاده از یک کابین ساده و سبک و درهای کف دستی اجرا می شوند. پنل کنترل آن به طور کلی ساده است و پیچیدگی یک پنل بالابر را ندارد. اما با توجه به ایمنی کاربر، تمامی شرایط و مفاد بالابر های مسافربری استاندارد باید در بالابر های خانگی وجود داشته باشد.

کاربرد بالابر های خانگی

بالابر خانگی راه حل بسیار مناسبی برای نصب در ساختمان های قدیمی دو طبقه یا سه طبقه بدون بالابر است. استفاده از بالابر خانگی در ویلاهای دوبلکس یا سه طبقه بسیار رایج است. در زیر برخی از مهم ترین کاربردهای بالابر خانگی آورده شده است:

قابل استفاده در ویلاهای دو یا سه طبقه
می توان از آن در ساختمان های قدیمی بدون بالابر استفاده کرد
قابل استفاده در مغازه ها
می توان از آن در ساختمان های اداری استفاده کرد
برای افراد ناتوان قابل استفاده است
قابل نصب در راه پله ساختمان
می توان آن را در داخل یا خارج ساختمان نصب کرد

مدل بالابر های خانگی

بالابر های خانگی را می توان بر اساس پارامترهای مختلف طبقه بندی کرد. ظرفیت بالابر، نوع درب، موتور تک فاز یا سه فاز، مکانیزم کارکرد و … معیارهای تعریف و تشریح انواع بالابر خانگی می باشد. ممکن است پارامترهایی داشته باشد، به عنوان مثال، از آنجایی که موارد ذکر شده در این مقاله به طور جداگانه شرح داده شده است، معیار مهم دیگری را در طبقه بندی انواع بالابر های خانگی در نظر گرفتیم. نوع کابین یکی از مواردی است که در برخی موارد بر طراحی کلی بالابر تأثیر می گذارد و تأثیر بسزایی در قیمت کلی دارد.

بالابر های خانگی لوکس

خانه های لوکس که اغلب برای خانه ها و ویلاهای لوکس اعمال می شوند، بسیار گران هستند، اما می توانند نیازهای معماران و سلیقه خریداران را برآورده کنند. در برخی موارد بالابر از شیشه و شیشه ساخته شده است که ظاهر و تجربه کاربری منحصر به فردی را ایجاد می کند. در چنین مواردی معمولاً از درهای شیشه ای برای قوام بیشتر استفاده می شود. علاوه بر این امکان ساخت دیوارهای بالابر با شیشه نیز وجود دارد که با توجه به معماری ساختمان می توان این کار را انجام داد. در بالابر های خانه های لوکس امکان استفاده از درب های اتوماتیک، اتاق هایی با تزئینات فلزی مختلف و سنگ یا سرامیک و غیره وجود خواهد داشت.

مزیت های بالابر خانگی هیدرولیک

بالابر خانگی را می توان با سیستم های هیدرولیک یا کشش یا مکانیسم های دیگر راه اندازی کرد. یک سوال مهم برای متقاضیان این است که کدام سیستم برای بالابر خانگی بهترین انتخاب است؟ سیستم های کنترل فن یا دستی به دلایل مختلف از سلامت فنی قابل قبولی برخوردار نیستند و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، گزینه های اصلی سیستم های هیدرولیک و کشش هستند. برای مقایسه این دو سیستم؛ شما باید شرایط و ضوابط بالابر های خانگی را بررسی کنید. در زیر برخی از مزایای اصلی بالابر هیدرولیک خانگی آورده شده است.

بالابر های با هیدرولیک در بالای ساختمان نیازی به موتورخانه ندارند.
انعطاف پذیری بالایی در تعیین محل بلوک برق (بلوک برق) بالابر هیدرولیک خانه وجود دارد.
سر و صدای مربوط به عملکرد بالابر هیدرولیک تقریباً می باشد.
با تجهیزات هیدرولیک باکیفیت، حرکت بالابر خانگی بسیار روان و بدون ضربه می باشد.
بالابر خانگی را می توان با چاه کم عمق نصب کرد.
ایمنی عملیات بالابر هیدرولیک به نصب وسایل ایمنی بسیار بالا بستگی دارد.
عملیات نجات اضطراری در صورت قطع برق در بالابر های هیدرولیک خانگی بسیار راحت است.
بالابر های خانگی می توانند با برق شهری تک فاز کار کنند.

ساخت بالابر های خانگی

بالابر خانگی وسیله ای است که از تعداد زیادی قطعات و تجهیزات مکانیکی، هیدرولیک و الکتریکی تشکیل شده است. هر یک از قطعات و تجهیزات مورد استفاده نیاز به تخصص و امکانات تولید خاصی دارد. برخی از قطعات مانند ریل، شیر کنترل، موتور برق و … توسط شرکت های تجاری وارد می شود. برخی از قطعات توسط سازندگان داخلی تولید می شوند و برخی دیگر مانند کابین در کارگاه های تخصصی با توجه به شرایط پروژه ساخته می شوند.

سازندگان یا فروشندگان بالابر های مسکونی تمامی اجزای مورد نیاز دستگاه را با توجه به نیازهای خاص پروژه، طول مسیر، ابعاد فضای مورد نیاز و … تعیین می کنند. در مرحله بعد قطعات استاندارد را از منابع تخصصی خریداری کرده و مصالح ساختمانی را با توجه به نیازهای خاص سازندگان مورد نظر سفارش می دهند. پس از آماده شدن مواد و قطعات حمل و نقل، به تدریج به محل پروژه فرستاده شده و وارد مرحله مونتاژ و نصب می شوند.

نصب بالابر خانگی

نصب بالابر خانگی یک کار بسیار خاص و نسبتا دشوار است. تمام کارها معمولاً در فضا و ارتفاع کم در ساختمان انجام می شود. در صورت نیاز، داربست باید برای کار در ارتفاع محل کانال بالابر نصب شود. ابتدا باید ریل به درستی نصب شود و فاصله آن برابر با طول بالابر باشد و کاملا سفت شود. در مرحله بعد جک های هیدرولیک، وسایل نقلیه، درب ها و کابین نصب می شوند. پس از اتمام قطعه مکانیکی، قطعات الکتریکی و تابلوی کنترل نصب شده و عملیات پیش راه اندازی و سپس کار تمام شده انجام می شود. در نهایت دستگاه به طور کامل از نظر عملکرد تست شده و قطعات ایمنی تست شده و دستگاه آماده تحویل و بهره برداری می باشد.

سرویس و نگهداری بالابر های خانگی

بالابر خانگی دستگاهی متشکل از قطعات و عملکردهای زیادی است که مانند هر دستگاه دیگری باید دائماً سرویس و نگهداری شود. یک برنامه سرویس و نگهداری دوره ای (ماهانه) برای حفظ کیفیت و عملکرد واحد توصیه می شود. این کار باید توسط افراد متخصص و مجاز با تجربه کافی در زمینه بالابر انجام شود. به عنوان بخشی از سرویس دوره ای، عملکرد دستگاه، قطعات مکانیکی، الکتریکی و هیدرولیک بررسی، کنترل و تعمیر می شود. همچنین به عنوان بخشی از خدمات دوره ای، دستگاه های ایمنی و عملکرد ایمنی دستگاه بررسی شده و در صورت بروز خرابی اقدامات لازم انجام می شود. عدم تعمیر و نگهداری دوره ای و مستمر بالابر مسکونی قطعاً هزینه های زیادی را برای خرابی های عمده تجهیزات به همراه خواهد داشت و ممکن است زمینه ساز بروز حوادث باشد.

گروه صنعتی بیات با سال های بسیار زیاد تجربه در عرصه ساخت و طراحی و فروش انواع بالابر ها فعالیت می کند و توانسته است رضایت بیشتر مشتریان خود را به دست بیاورد. هم چنین ارائه مشاوره رایگان در ساخت و فروش بالابر در تهران در خصوص انواع بالابر های هیدرولیکی بالابر های متحرک و ثابت توانسته گام های بسیار مثبتی را در جهت خدمات رسانی به صنعت بالابر کشور بر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *