مقالات

مشخصات فنی درباره بالابر خانگی

بالابر خانگی کابین هم دارد

در برخی موارد از نوع آسانسور تخت به عنوان آسانسور خانگی استفاده می شود که فاقد کابین و درب است که شکل و ساختار آسانسور را دارد. در این دستگاه ها به جای کابین خلبان، یک سکو (کف) قرار می گیرد که به زیبایی به دیوارهای کوتاه یا بلند برای محافظت مجهز شده است. در برخی موارد درب بالابر تلقی نمی شود و در برخی جاها از درب های ساختمانی استفاده می شود. به طور کلی سیستم عامل این دستگاه ها بسیار ساده است و فاقد عملکرد استاندارد و امنیت کافی می باشد. استفاده از این نوع آسانسور با صرفه جویی در هزینه های اولیه، ایمنی قابل قبولی را برای استفاده مسافران ایجاد نمی کند. عدم وجود کابین کامل، درهای استاندارد با قفل و تجهیزات ایمنی اضافی هنگام استفاده از دستگاه برای حمل و نقل افراد (و نه محموله) محافظت کافی را ایجاد نمی کند.

آسانسورهای خانگی کابین دار دستورالعمل هایی دارند که در این مقاله در قسمت های مختلف به آن اشاره شده است. کابین های کامل، درهای استاندارد عرشه و قفل های ایمنی، چتر نجات، کلیدهای جداکننده و سایر وسایل ایمنی شرایط ایمن و قابل قبولی را برای جابجایی مسافران فراهم می کنند. در آسانسورهای مسکونی معمولی سازه اصلی قابل مشاهده است اما به دلیل محدودیت های فنی و اقتصادی از اجسام کوچک و سبک استفاده می شود.

ارتفاع جا به جایی

آسانسور خانگی معمولا در ویلاها، مغازه ها یا ساختمان های دو یا سه طبقه استفاده می شود. با توجه به پایین بودن سطح جابجایی این بالابرها، سیستم هیدرولیک کارایی بیشتری خواهد داشت. هم از نظر قیمت اولیه و هزینه های عملیاتی و هم از نظر کارایی فنی در سطوح پایین، سیستم هیدرولیک نسبت به سیستم کشش برتری دارد.

ایمنی بالابر خانگی

هنگام در نظر گرفتن سیستم آسانسور خانگی، ایمنی مهمترین عامل است. این دستگاه به طور ویژه توسط مسافران طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد. و مسائل امنیتی نیاز به توجه حداکثری کاربران و سازندگان دارد. نوع و ساختار کلی تجهیزات، تجهیزات و ویژگی های ایمنی، محاسبات و ضرایب قابلیت اطمینان طراحی باید به دقت در نظر گرفته شود. برای کاهش قیمت نباید مذاکره کنید و در مورد قطعات مربوط به ایمنی بالابر مذاکره کنید. این بازی با جان انسان است و می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

شیر ایمنی از ترکیدگی

مهمترین قسمت ایمنی هیدرولیک، شیر اطمینان ترکیدگی است که در قسمت ورودی جک نصب می شود. ترکیدگی دریچه یا رپچرلو از فروریختن ناگهانی در صورت ترکیدگی لوله ها و اتصالات جلوگیری می کند. وجود راپیر با کیفیت و تست عملکرد در سیستم هیدرولیک بالابر الزامی است.

پارا شوت

در بیشتر موارد آسانسور های خانگی با سیستم هیدرولیک غیر مستقیم طراحی می شوند. در این مدل کابل های بکسل واسطه بین جک و کابین هستند. برای جلوگیری از سقوط دستگاه در صورت شکستگی کامل سیم کشش باید یک چتر نجات نصب شود. چتر نجات یا ترمز ایمنی باید دارای گواهی استاندارد ایمنی باشد.

شیر ایمنی تعلیق

شیر خرابی کابل یک وسیله ایمنی داخلی یا جداگانه است که به شیر کنترل اصلی متصل می شود. این بخش در صورت افت فشار ناشی از مشکل در استفاده از دستگاه کار می کند و دستگاه را متوقف می کند. وجود این وسیله ایمنی در عملکرد سیستم هیدرولیک ضروری است.

شیر دستی اضطراری

ماشین الکتریکی باید مجهز به شیر راهنمای اضطراری باشد. در صورت قطع برق یا سایر موارد اضطراری، آسانسور به آرامی توسط این شیر اطمینان پایین می آید و مسافران می توانند از طبقه مورد نظر خارج شوند. محل نصب این شیر باید در جایی باشد که در مواقع اضطراری بتوان آن را به سرعت پیدا کرد.

شیر قطع کل جریان

سیستم واحد قدرت باید مجهز به شیر توقف جریان باشد. این شیر باید قبل از شلنگ هیدرولیک و بلافاصله بعد از شیر کنترل یونیت برق نصب شود. در مواقع اضطراری از این شیر در هنگام نگهداری و تنظیم بالابر استفاده می شود. به طور کلی شیر قطع کننده نوعی شیر توپی هیدرولیک است و باید با توجه به فشار و دبی سیستم انتخاب شود.

سنسور های ورودی کابین

کابین آسانسورهای خانگی، به ویژه در مواردی که بدون درب کابین کار می کنند، باید مجهز به سنسورهای امنیتی در ورودی باشند. سنسورهای ایمنی می توانند چشم برقی یا پرده نور باشند. چشم برقی عملکرد تک نقطه ای دارد و اگر چیزی خط بین دو چشم را قطع کند، آسانسور را متوقف می کند. پرده های نوری عملکردی خطی دارند و یک صفحه نور کامل در قسمت ورودی ایجاد می کنند و در نتیجه ایمنی بیشتری را ایجاد می کنند.

تلفن داخل کابین

نصب تلفن متصل به شبکه ارتباطی در کابین آسانسور خانه توصیه می شود. به دلیل این مشکل، هرکسی در کابین می تواند در مواقع اضطراری با یک دوست یا مرکز اورژانس تماس بگیرد.

هواکش داخل کابین

برای روشنایی و تهویه مناسب بهتر است یک فن در داخل کابین آسانسور خانه نگهداری شود. سیستم های تهویه و روشنایی باید طوری طراحی شوند که در برابر ضربه های شدید، حرکات ناگهانی، زلزله و غیره مقاومت کنند. باید محکم بایستد و خطری برای مسافران داخل کابین ایجاد نکند.

پوشش کامل مسیر بالابر خانگی

اطراف محل نصب و حرکت آسانسور منزل از ته گود تا لبه سقف آخرین ایستگاه باید پوشش کاملی داشته باشد. این پوشش باید بادوام، محکم و قابل اعتماد باشد. برای این منظور در صورت استفاده از مصالح خاصی متناسب با شرایط ساخت ساختمان، باید استحکام آنها بررسی شود. این پوشش باید در شرایط خاص مانند زلزله و برخورد با اجسام سنگین مقاومت کند و خطری ایجاد نکند.

اتاقک موتور خانه

از طرفی آسانسور ساختمانی در اکثر ساختمان های قدیمی تا چهار طبقه بدون آسانسور در نظر گرفته می شود. عموماً در این ساختمان ها نه تنها آسانسور وجود ندارد، بلکه محل نصب، چاه آسانسور، چاهک و مهمتر از همه اتاق صبحگاه آسانسور در بالای ساختمان دیده نمی شود. آسانسورهای برقی به یک اتاق ماشین در بالای ساختمان نیاز دارند. آسانسورهای مسکونی اجرا شده در این ساختمان ها به دلیل سیستم هیدرولیک نیازی به ماشین آلات بالای خانه ندارند. سیستم برق آسانسور مسکونی شامل یک دستگاه الکترونیکی است که می تواند در زیرزمین و از راه دور آسانسور نصب شود.

خطرات بالابر های خانگی

آسانسور خانگی اگر مطابق با استانداردهای استاندارد و مقررات ایمنی جامع طراحی، نصب و راه اندازی شود، در واقع یک وسیله کاملاً ایمن است. اما اگر اصول ایمنی در ساخت و نصب رعایت نشود و به دلایل سلیقه ای یا کاهش هزینه ها امکانات ایمنی به طور کامل نصب نشود، این خاصیت کاملا خطرناک بوده و ممکن است حوادثی رخ دهد.

فروش بالابر در تهران، مجموعه ما مجری ساخت و نصب انواع بالابر اعم از بالابر فروشگاهی، بالابر نفر بر ثابت، مغازه ای، ویلچر بر برای معلولین ، بالابر خانگی (هوم لیفت) و … می باشد.

2 دیدگاه در “مشخصات فنی درباره بالابر خانگی

  1. علی احمدی گفت:

    با تشکر از خدماتتون بالابر من خراب بود خیلی سریع رسیدگی کردن واقعا خدماتشون عالیه

    1. modir گفت:

      سلامت باشید جناب احمدی عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *