مقالات

بالابر چیست و انواع آن

بالابر چیست؟

بالابر ها ماشین هایی هستند که برای حمل و نقل افراد یا کالاها، انجام کار در ارتفاع و انتقال کالا در خطوط تولید استفاده می شوند.
بالابر وسیله ای است که در بسیاری از صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرد.
و برای حمل و نقل کالا در انبار یا بارگیری و تخلیه کالا از کامیون ها و غیره استفاده می شود.
روش های مختلفی برای بالابر استفاده می شود که تفاوت های زیادی با ماشین های مکانیکی مشابه دارد.
آنها جرثقیل، لیفتراک و سایر تراکتورها دارند.

انواع بالابر ها

بالابر ها به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند :

  1. بالابر های سیار

2. بالابر های ثابت

بالابر های سیار

این نوع بالابر ها برای کار، حمل و نقل افراد یا بار و انجام کارهایی مانند نصب و چیدمان تجهیزات، رنگ آمیزی، ساخت و ساز ساختمان و غیره استفاده می شوند.
مکانیسم عملکرد این نوع بالابر می تواند به صورت خودکششی یا رانش مارپیچ باشد.
بالابر های سیار با برق یا سوخت دیزل کار می کنند.
یکی از مزایای بالابر خودکش این است که اپراتور می تواند بار را جابجا کند یا کارهای دیگر را به راحتی از طریق دستگیره چرخشی انجام دهد.
بالابرهای سیار نیز به دو نوع بالابر سیار با دسترسی عمودی و دسترسی افقی-عمودی تقسیم می شوند.
بالابر های متحرک با دسترسی عمودی قادر به حمل کالا و افراد به صورت عمودی هستند که رایج ترین آنها بالابر های آکاردئونی هیدرولیک و بالابر های ستون آلومینیومی هستند که فقط به صورت عمدی عمل می کنند.
اما بالابر متحرک با دسترسی افقی-عمودی یا بالابر بزرگ که دارای دو نوع بالابر هیدرولیک و بالابر هیدرولیک تلسکوپی می باشد و می تواند کار در ارتفاعات و مکان های دور را تسهیل کند و دارای سیستم ایمنی هیدرولیک می باشد.

بالابر های ثابت

این نوع بالابر برای حمل بارهای بسیار سنگین، بارگیری و تخلیه از خودروها استفاده می شود.
بالابرهای ثابت معمولاً به صورت طناب هیدرولیک، زنجیر، کابل و غیره در دسترس هستند. بلند کردن قیچی هیدرولیک با دستگاه برش ایمن ترین است. زیرا زنجیر و جرثقیل به دلیل احتمال بریدن کابل، خارج شدن کابل از قرقره و سایر خطرات می توانند بسیار خطرناک باشند.
در بالابر هیدرولیک نیروی تولید شده توسط مدار هیدرولیک وظیفه حرکت بالابر را بر عهده دارد.

بالابر هیدرولیکی چیست؟

بالابر هیدرولیک نوعی بالابر است که از جک های هیدرولیک برای حرکت استفاده می کند. بالابرهای هیدرولیک انواع مختلفی دارند و در انواع مختلف برای مکان های مختلف و متفاوت ساخته می شوند. از بالابرهای هیدرولیک در مغازه ها، فروشگاه ها، تعمیرگاه ها و … استفاده می کنند. بالابر هیدرولیک را می توان در خانه برای افراد مسن در نزدیکی پله ها استفاده کرد. این نوع بالابر اجسام با وزن های مختلف را حرکت می دهد. در این نوع بالابر از جک های هیدرولیکی مختلفی استفاده می شود بنابراین اگر بالابر بخواهد جسم سنگینی را جابجا کند به جک های قوی و بزرگ نیاز دارد. این نوع بالابر یکی از انواع بالابر هایی است که افراد برای تجارت خود از آن استفاده می کنند. از بالابر هیدرولیک می توان در فضاهای بسته نیز استفاده کرد.

مکانیزم بالابر های هیدرولیکی

بالابر هیدرولیک به طور کلی از قوانین نیوتن پیروی می کند.
طبق این قوانین رابطه بین نیرو و جرم ثابت است.
برای درک بهتر نحوه عملکرد مکانیزم بالابر هیدرولیک و ساده کردن این موضوع، باید تعریف چند اصطلاح را بدانیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
فشار: وقتی نیرو را به واحدهای مساحت تقسیم می کنیم، نتیجه این عمل فشار نامیده می شود.
چگالی: چگالی یا جرم حجمی که رابطه بین واحد حجم و جرم یک ماده را بیان می کند.
ویسکوزیته: به مقاومت در برابر جریان یک مایع (آب یا گاز)، یعنی اختلال درونی جریان مولکول های آب، ویسکوزیته یا چسبندگی آن ماده گفته می شود.
ما به چگونگی تأثیر هر یک از تعاریف بالابر بر مکانیزم بالابر هیدرولیک خواهیم پرداخت.
روغن همان نقش روغن را ایفا می کند و در هیدرولیک اگر ویسکوزیته آن زیاد باشد روغن خیلی غلیظ است در حرکت سوپاپ ها و سوپاپ ها مشکل ایجاد می کند، این مشکل بعد از مدتی پیش می آید که پمپ از کار بیفتد. موتور و مدار بالابر هیدرولیک می شود، از طرفی ویسکوزیته کم یا رقیق شدن روغن به دلیل اصطکاک کم وقتی بالابر هیدرولیک کاهش می یابد باعث افزایش دمای روغن و تولید گرما می شود. . به همین دلیل یکی از عوامل اصلی در انتخاب روغن هیدرولیک غلظت آن است.
ویسکوزیته روغن خوب در بالابر هیدرولیک بین 90 تا 100 سانتی استوک است.
اما فشار چگونه بر مکانیزم بالابر هیدرولیکی تأثیر می گذارد؟
دو پیستون در سطوح مختلف را در نظر بگیرید. هنگامی که این پیستون ها با نیروی ثابت حرکت می کنند، فشار سیال پیستون های با سطح مقطع کوچکتر افزایش می یابد و فشار سیال پیستون های بزرگتر کاهش می یابد و چنین اهرم هیدرولیکی بالابر را به حرکت در می آورد.
بالابر هیدرولیک ثابت نیاز به یک چاه برای قرار دادن تجهیزات در داخل و هم سطح با زمین دارد.
یکی از بهترین انواع بالابر هیدرولیک بالابر هیدرولیک آکاردئونی ثابت است که از مزایای ضریب ایمنی بالا، عمق گودال کم نسبت به سایر بالابرها، امکان عدم استفاده از گارد و قابلیت طراحی برای ظرفیت های بالا و تن قابلیت طراحی برای ابعاد بزرگ (مثلاً یک میز کار بزرگ برای حمل و نقل ماشین).
بالابر هیدرولیک هارمونیکا دارای معایبی است که از مهمترین آنها می توان به سرعت کم و ارتفاع مربوط به طول میز اشاره کرد.

چه چیزی در یک بالابر های هیدرولیکی وجود دارد؟

بالابر هیدرولیک مانند هر سیستم هیدرولیک دیگری از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهمترین قسمت آن سیستم هیدرولیک است. در بخش صنعتی جدید، استفاده از تجهیزات هیدرولیک به طور قابل توجهی افزایش یافته است که ساده ترین آنها سیستم درایو خودروها است. ذکر این نکته ضروری است که در تمامی سیستم های هیدرولیک مانند بالابر هیدرولیکی عملکرد پمپ حرف اول را می زند. طراحی مکانیکی این ماشین ها مشابه تمامی کاربردها با استفاده از تکنولوژی هیدرولیک است.

اجزای اصلی بالابر هیدرولیک عبارتند از:

  • پیستون در سیلندر
  • منابع مخازن نفت
  • پمپ
  • موتور (برای راندن پمپ)
  • سوپاپ دریچه گاز

اگرچه در بالابر های هیدرولیک مدرن موتورخانه سیستم فضای کمتری را اشغال می کند. اما در دستگاه های قدیمی تر با توجه به فضای مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری برخی تجهیزات از قبیل ماشین آلات و پمپ ها و غیره، فضای بالابر هیدرولیک نصب شده باید انتخاب شود. آن را در موقعیت مناسب نصب کنید کارایی بالابر هیدرولیک این است که پمپ باید روغن را با حداکثر توان به داخل سیلندر برساند تا پیستون بالا بیاید. این اتفاق در همان زمان افتاد. که با آن این روند معکوس می شود. و با کمک گرانش زمین بنابراین ما شاهد حرکت عمودی رو به پایین هستیم. (تصویر زیر وضعیت بازگشت این سیستم را نشان می دهد.)

خرید بالابر ارزان در تهران

فروش بالابر در تهران یکی از دغدغه های خریداران بالابر با توجه به افزایش بی سابقه قیمت در کشور، خرید بالابر ارزان و مقرون به صرفه جهت حمل بار در مغازه ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و … می باشد. قیمت ها با توجه به امکانات و ایمنی بالا، اما اگر قصد مشتری خرید بالابر فقط برای حمل بار است، خرید بالابر ارزان در تهران را توصیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *